Vi har precis fått färdigt vårt IKEA-kök och har gjort den lilla missen att vi inte valt att ha en rostfri platta bakom spisen för att skydda kaklet när det stänker från stekpannan.
Vi har således kakel hela vägen - matt, svart kakel dessutom, så fula fettfläckar syns ganska omedelbart när man lagar mat. Känns lite trist. Nån som har ett förslag på hur man kan göra?
 
Det är ju ganska enkelt att torka av när man är klar vid spisen. Ju förr desto enklare går det bort.
 
Varför inte behandla plattorna (i något lämpligt mönster, t ex bara över spisen) med olja.
 
brunte skrev:
Vi har precis fått färdigt vårt IKEA-kök och har gjort den lilla missen att vi inte valt att ha en rostfri platta bakom spisen för att skydda kaklet när det stänker från stekpannan.
Vi har således kakel hela vägen - matt, svart kakel dessutom, så fula fettfläckar syns ganska omedelbart när man lagar mat. Känns lite trist. Nån som har ett förslag på hur man kan göra?
Men syns inte fettfläckar väldigt tydligt på en rostfritt stänkskydd då? Jämför med fingeravtryck på rostfria vitvaror.

Vi planerar att ha mosaik av grönt glas bakom spisen. Undrar om fettfläckar syns tydligt på det materialet? Mset problem är väl egentligen fogarna - svåra att rengöra. Hmm, man kanske bör sätta en hel glasskiva där istället.
 
T
Eller sätt en klar glaskiva ovanpå kaklet just vid spisen bara, lätt att torka av.
 
Kaket är ju ett stänkskydd. Skall Du ha stänkskydd framför stänkskyddet? Ett extra lager kakel kanske? :)
 
CarlSthlm skrev:
Kaket är ju ett stänkskydd. Skall Du ha stänkskydd framför stänkskyddet? Ett extra lager kakel kanske? :)
Håller helhjärtat med. Har sett mängder av kök både i kataloger och här på forumet som, om dom smackas upp utan att man tänker på funktionen, kommer att göra många människor trötta och besvikna.

Reaktionen på bilder som visas här på forumet är oftast: Oh vad tjusigt, oh vad snyggt, det har du gjort bra. Man har säkert gjort det bra. Men har man gjort ett praktiskt kök? Tittar man först på utseendet? Öppna hyllor, fläktar med öppna kåpor, kakel upp till taket, ugnar långt ifrån fläkten, slevar och vispar hängande överallt? För att inte tala om att bära fulla pastakastruller med vatten från en köksö till diskbänken.

Undvik att laga stekt fläsk med löksås, tunna pannkakor, ugnspannkakor, stekar i ugnen?

Föreslår färdig mat för micron och endast kokta rätter i "inneköken".

Grannarna blir nog imponerade. Dom behöver ju inte laga mat i dessa kök.
 
Jag håller på att planera köket mitt.
Kanske CarlSthlm och LUDDET kan berätta hur man ska göra för att få ett praktiskt kök i stället för att bara häva ner andras fina kök.
:)
 
jakim skrev:
Jag håller på att planera köket mitt.
Kanske CarlSthlm och LUDDET kan berätta hur man ska göra för att få ett praktiskt kök i stället för att bara häva ner andras fina kök.
:)
Hej!

Jag delar gärna med mig av mina egna dåliga erfarenheter men vill inte komma med några konkreta råd till andra.

År 2000 inredde jag ett kök och har sedan dess stått för praktiskt taget all matlagning OCH STÄDNING. Jag placerade ugnen i ett skåp c:a 2 m från fläkten. Jag satte passbitar från överskåp upp till tak på ena delen av det L-formade köket, tyvärr inte på den del där ugnen var placerad.

Den separata ugnen var bekväm att använda (och det blev snyggt) men den släppte ut oset i övre framkant. Stekoset kom därmed ut i jämnhöjd med köksfläkten och dessutom 2 m från fläkten. Vissa ugnsstekningar satte fart på brandvarnaren i trappen till övervåningen. Man var tvingad att öppna ytterdörren för att få tyst på den. Fett samlades på överskåpen som hade öppen överdel.

Tur att jag inte hade några öppna hyllor med porslin och prylar på att hålla på att torka rent.

Jag har inrett ett nytt kök nu och har valt vanlig spis med ugn (utsläpp i bakkant direkt till fläkten). Inga horisontella ytor förutom köksbänkarna. Det är klart att man efter många års erfarenhet har en helt annan syn på köket som arbetsplats än unga ivriga designers. Nya bilmodeller testar och provkör man. Tror inte att det görs med kök.

Jag tycker också att många nya kök är häftiga. Om man vill ta merarbetet med många lösa prylar så är det ju upp till var och en.

Att man får ett tuffare jobb att hålla rent det tror jag alla inser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.