Vilka regler, om det nu fortfarande finns några, gäller matrialet framför en öppenspis?
Jag har för mig att det måste finnas obrännbart material framför men vilka mått gäller? Har letat förgäves på nätet och i forumet.

//Uffe
 
300mm framför och 100 på sidorna. Nåja, jag kan öka en aning så är man på den säkra sidan och det blir snyggare.
 
Det jag har läst mig till är att det ska vara obrännbart en meter från eldstadens bakvägg.
 
Eld skrev:
Det jag har läst mig till är att det ska vara obrännbart en meter från eldstadens bakvägg.

Det blir ju lite svårt när det är en inmurad öppenspis, alltså inmurad i skorstensstocken.
 
Det blir ju lite svårt när det är en inmurad öppenspis, alltså inmurad i skorstensstocken.
Varför det?
Det är ju bara att sticka in måttbandet i öppna spisen och mäta.
 
Ring din sotare om du är osäker, det är ju ändå han som ger dig eldningsförbud om det är fel.
 
När det gäller kaminer måste det vara minst 50 cm till brännbart material åt sidorna. På golvet måste det ligga obrännbart material (t.ex. en plåt) som sträcker sig minst 30 cm framför och 10 cm åt sidorna om kaminen.
Inget brännbart ska finnas ovanför kaminen.
 
Eld skrev:
Det blir ju lite svårt när det är en inmurad öppenspis, alltså inmurad i skorstensstocken.
Varför det?
Det är ju bara att sticka in måttbandet i öppna spisen och mäta.
Ahaa..du menar så!!....hmmmm....*mäta* *mäta*...Helt Ok! 120cm obrännbart får jag på golvet då.
Tackar.

//Uffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.