Hej!
Ett lösvirkes hus!
Hur är det när man har syllen på plats och sätter upp stående reglar ska de täckas för regn så dom inte slår sig??
Det jag har förståt är ju att när man kommit så långt som till råsponten på taket bör man täcka den för regnskurar annars slår sig sponten.
Hoppas ni förstår hur jag menar!
Mvh Mika
 
jag skulle rekomendera att slå ihop element på plattan å sätta upp istället för en regel itaget... går såååå pip smidigt! kan man sätta på utegipsen oxå så är d bra. Då behöver man inte vara rädd för att d slår sig iaf.:cool:
 
mångstekta skrev:
jag skulle rekomendera att slå ihop element på plattan å sätta upp istället för en regel itaget... går såååå pip smidigt! kan man sätta på utegipsen oxå så är d bra. Då behöver man inte vara rädd för att d slår sig iaf.:cool:
Tar inte gipskivorna skada då om det börjar regna?
 
nej då! med utegipsen på så kan det nog stå ett år utan att d händer nått... (i princip)
 
Det är inte så dumt att försegla skurna ytor på gipsen med tejp. Personligen så vill jag ha på fasad så snabbt som möjligt, utegipsen är tålig men inte i all evighet, samma gäller underlagspappen.

/Kent
 
Reglarna slår sig inte för att det regnar lite på dem. Däremot måste man ge dem tid att torka innan man bygger in dem.
 
Mikael_L
mångstekta skrev:
jag skulle rekomendera att slå ihop element på plattan å sätta upp istället för en regel itaget... går såååå pip smidigt! kan man sätta på utegipsen oxå så är d bra. Då behöver man inte vara rädd för att d slår sig iaf.:cool:
Problemet med att sätta gipsen med är väl vikten. En lite längre gipsad väggsektion är nog inget att leka med, om man inte antingen är rätt många eller har en kran.
Annars håller jag med till 100%.
Tänk att regla upp, hammarband och syll, lägga på vindskydd alt utegips, sen sätta på spikreglar och ytterpanel på en liggande vägg i trevlig arbetshöjd. För att slutligen såga till droppnäsan och olja in plankändarna (och kanske t.om. måla klart) innan man sen reser väggen.

Till TS. Reglarna tål mycket mer regn än råsponten på taket. Men trots det ska du givetvis försöka få allt tätt så fort som möjligt, för det är givetvis ingen fördel.
Vad du än gör, så se till att inte isoleringen blir blöt, för det är ett h-ete att få torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.