Tjena! Jag har satt upp 4 lysrörsarmaturer i mitt stall. Finns det nåt skydd för dem? Kanske kan man bocka nån slags armeringsmatta eller nåt? Även kablarna ligger lite oskyddade för hästarna. Eller kanske det finns särskilt anpassade lysen för stall.
Lika bra o fråga proffsen. (er alltså...)
 
det är ju bra om det går att montera armaturerna så hästarna inte kan komma åt dom, åtminstone inte när dom står i spiltan, samma med kablarna- försöka förlägga dom utom räckhåll. jordfelsbrytare rekommenderas. det går väl att svetsa ihop nåt galler som skydd för armaturerna. sen finns det galvade "halvrör" som man klä in kablarna med- dom brukar sättas som kabelskydd där en kabel går ner i backen från en husvägg
 
Tackar för tipsen! Har du även tips för ev överdimensioneringen på reglar i tillbygget? Frågan finns på kat. fritidshus.
 
IP54T
Stall räknas som brandfarligt utrymme!
Viktigt att armaturen inte blir för varm!
 
som om en lysrörsarmatur skulle bli brandfarligt varm..
 
Efter en del år kan en lysrörsarmatur bli jäkligt varm!
drosslar mm har en begränsad livslängd och det finns skäl till att brandförsvaret här dömer ut en hel del armaturer med jämna mellanrum.

Tyvärr något man inte tänker på som privatperson ibland men ja, där är en stor brandrisk när det rinner ut goja ifrån drosseln och det är damm i armatuiren.

/kent
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
xztraz skrev:
som om en lysrörsarmatur skulle bli brandfarligt varm..

Mängder med bränder har börjat i lysrörsarmaturer!
I industrin har t.ex. försäkringsbolagen krav på att säkerhetständare ska vara monterade för att förhindra glödande rör!
Drosseln kan också anta en hög temp!

För att antända torrt damm behövs inte så hög temp (mellan 100 och 200 grader!)

Kraven finns av en viss anledning som man har lärt sig den hårda vägen, sedan får du tycka vad du vill!
Jag vet inte vad du har för belägg för ditt påstående, men det är sånt som gör en mörkrädd!!
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Tjena! Om man bara byter till säkerhetständare, skulle det betyda att man kan ha ett lägre IP-värde med bättre säkerhet? Eller är man bara snål och bekväm av sig...
 
Det betyder bara att lysrören inte står och glöder, har inget med IP-klassningen att göra!
Regelverket blir inte "mildare" för det utan föreskriven kapsling gäller.

Är ungefär som med mönsterdjupet på däck.
Det är lagligt att köra med ganska slitna däck (tror det är 1,5mm!), men vill man känna sig säker i 110km/h när det regnar är det inte att rekomendera att man ligger på gränsen!
 
Tjena! Att det ersatte IP-värdet förstod jag iofs, fast ändå är det väl en enkel åtgärd tillfälligt för att bättre brandsäkra. Såna tändare kan väl inte kosta många kronor.

Vilket skapar mest brandfara, "gojj-läckande" drosslar eller glödande lysrör?

Förresten, är halogenlampor med galler OK i stall? (150W)
 
Halogenlampor blir helt fruktansvärt varma, inte att rekomendera i ett stall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.