Jag ska ersätta ett söndermöglat "skydd" eller kant till husets källarfönster. Vill bara höra om det är en bra idé att använda smala betongplattor istället? Det känns ju som att trä bara kommer ruttna sönder snabbt igen. Är nybörjare och vill undvika allt för uppenbara fel. Tacksam för svar! Skadat träskydd vid husets källarfönster med synlig röta och intilliggande betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nedslitet källarfönsterskydd med mögligt trä och betongplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen källarfönsterkant med mögel och löv, skadan visar behovet av ersättning, eventuellt med betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde funka bättre. Trä känns inte som det optimala materialet just där.

Funderar bara lite över hur du ska fästa betongplattorna. Träet verkar ha givit efter för trycket från marken så en betongplatta måste fästas på något sätt så den håller emot marktrycket. Kanske limma dem mot husets grund med Illbruck PL800? Håller det? Bygga en ram, exempelvis av armeringsjärn som borras in i husgrunden och går hela vägen runt försänkningen? Gräva ner en rejäl del av betongplattan så att den hålls på plats av jorden i försänkningen? Använda L-formade betongstöd som håller emot med hjälp av markens egen tyngd?

Någon som är kunnigare än jag som vet vilken metod som är bäst?
 
Tack! Armeringsjärn lät ju intressant, jag hade tänkt kila ner dem ordentligt och sen använda nått slags kitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.