Hej!
Vi har en borrad brunn på vår tomt. Sedan vi flyttade in så har den delen som ligger ovan jord varit skyddad av en stor grön plastkåpa med löstagbart lock. Först häromveckan när vi fick brunnen spolad och tryckt så förstod vi att denna var helt lös, alltså bara ditställd på gräsmattan. Killen från brunnsbolaget sa att det är problematislt att den slutit för tätt och inte släppt in syre, därav den vita beläggningen/errosionen på brunnen. Enligt hans uppfattning kan vi helt ta bort kåpan och bara låta denna lilla del av brunnen sticka upp, fritt.

Innan vi gör så, vill jag gärna provtrycka detta med er som kanske har erfarenhet. Är detta klokt, kan problem uppstå vintertid när den blir täckt av väta och is kanske? Jag vet inte själv, jag bara gissar att det kanske kan uppstå nåt, samtidigt har jag ingen anledning att misstrå denna brunnsfirma som i alla andra avseenden varit superkompetenta och proffsiga.

Om det är klokt är min preferens att ta bort det gröna åbäket. 😊
 
  • Grön plastkompostbehållare på gräsmatta, ingen lock, ribbad design, används för trädgårdsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal, rostig brunnslock på gräs, omgiven av småsten och en slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle absolut vilja ha någon form av skydd runt brunnen så att t.ex. inte elkabeln skadas eller el-röret fylls med vatten. Skulle gräva ner det stora skyddsröret en bit och borra ett antal mellanstora hål i det på sidan och på en lämplig höjd över marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.