Mitt hus har en lite udda lösning: expansionskärlet sitter på vinden, men skvallerröret leds ner längs taket och ut under takfoten, snett ovanför entrén! Tydligen har det nån gång frusit sönder enligt förra ägaren, och det är ju kanske inte så överraskande (mer överraskande att han löste det genom att isolera röret utanför väggen med två frigolitbitar ... ). Oklart varför man byggt såhär, men det kan ha att göra med att pannrummet saknar golvbrunn.

Så vad göra? Jag funderar på två alternativ: antingen leder jag ner skvallerröret till badrummet, som ligger på övervåningen rakt under expkärlet (inte så snyggt!), eller så drar jag ner röret till pannrummet och vidare till ett angränsande rum, där det finns golvbrunn. Att bila upp för en ny golvbrunn i pannrummet är i praktiken inte aktuellt under överskådlig framtid.

Förslag?
 
T
Menar du att du har ett rör upp till expansionskärlet-som sen går därifrån och runt halva huset ?

Innan vi rev ut expansionskärlet hos oss gick det rör från panna upp till övervåningen där gamla expansionskärlet satt, och från detta kärl gick det sen rör upp genom takfoten som avslutades med en 90* böj, så ev övertryck rann helt enkelt ut på taket.

Nu har vi rivit bort detta och ersatt med nytt "tryckexpansionskärl" som nu sitter brevid pannan i källaren, och från den har vi en bit rör som går till golvavloppet, men i ditt fall kan du dra genom vägg till avlopp i källaren. Rinkaby tar runt 5-600:- för dessa grejor.

Exempel:
Tryckexpansionskärl 12L
Med armatur inkl. säkerhetsventil 1,5 kg. Höjdmåttet är utan armatur.
Best.nr 5965
Egenskaper/Dimension
» Volym 12 L
» Hängs i rörledning
» Max tryck 3 bar
» Anslutning 20 R utv
» Diameter 272 mm
» Höjd 315 mm

512,00 kr/st.

Exempel bild:
 
  • 5965.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset! Men nej nej, skvallerröret går kortaste vägen, under taket, ned till takfoten och sedan rakt ut där - precis som hos dig skulle jag tro. Och ja, jag har funderat på tryckexpansionskärl men med tanke på hur krångligt det är att få tag på en röris här på Gotland så drar jag mig lite för att ringa runt och tjata (hittills har de inte varit så heta på gröten, de flesta tycks ha fullt upp). Jag är lite skraj för att göra just rörjobb själv - och ska jag orsaka en läcka själv känns det onödigt att orsaka den allra längst upp i huset, man kan ju börja göra misstag i källaren eller nåt!
 
Det kan väl inte vara ofta förekommande att vatten kommer ut den vägen!
 
GunnarM skrev:
man kan ju börja göra misstag i källaren eller nåt!

Vad väntar du på då? ;) expansionskärlet som TN-Funkis pratar om skall sitta just i källarn
 
Fyll på systemet på våren när det blivit plus ute, så dunstar det kanske så mycket att det inte rinner ut på hösten/vintern. Däremot så är det nog ingen risk att det dunstar för mycket.

Sedan så kan du byta röret mot ett helt, vilket du sedan isolerar med färdiga rörskålar.
Skulle det trots allt frysa, så får du lösa det den dagen.

Alternativt så drar du det till det andra rummet. Du vill enkelt kunna komma åt kranen för påfyllning av systemet samtidigt som du kollar skvaller röret och då känns badrummet rätt jobbigt.
 
Jo, att vrida på kranen i källaren och stå två trappor upp i badrummet och kolla skvallerrör är ju ganska besvärligt, men bara hälften så jobbigt som att stå i källaren och utanför huset (på anra sidan dessutom!) samtidigt ... Kanske man skulle ge sig på ett expkärl på egen hand trots allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.