Hej, är helt ny här och förstagångs husägare tillsammans med min man!

Vi har köpt ett hus som är byggt -67 och just nu är det mycket blandad golv (laminat, vinyl och parkett) men vi vill ha ett härligt ljust skurgolv enligt tradition.

Vi vet ännu inte hur golvet ser ut under allt som finns nu, vet någon här om det ev kan finnas massivt trä under det befintliga golv - om det var standard för de husen som byggdes då?

Om inte kommer vi att lägga nytt obehandlat furugolv och sedan såpskura det. Vi förstår att det tar tid men vi tar den smällen! Om man köper nytt obehandlad furugolv måste man då slipa det innan man skurar? Och behöver man skura med en skurborste (hård eller mjuk?) eller ska man ta en trasa och ”skura” in såpan?

Har ni bilder på era skurgolv får ni gärna dela med er! 😊

Kan tillägga att jag har provat med provbit och skurade (ganska hårt för hand) med en skurborste och råkade flisa upp träet lite…
Vill ju gärna inte göra något sånt misstag när man väl lagt golvet på riktigt…
 
Ifrågasätter att det finns riktigt "skurgolv" under befintligt golv från -60talet - men jag kan ha fel. För att få fungerande skurgolv krävs rejält tjocka plank (24-26 mm) och helst i gran. Jag la in detta i mitt nybygge för drygt 18 år sedan. Nu har de, efter dessa år, fått en relativt ljus och fin och lättskött patina. De "skrubbas" aldrig utan såptvättas ett antal ggr/år och vattentvättas regelbundet. Luktar gott!

Lägger du på ett nytt golv uppepå de befintliga lär det bli med tunnare dimension och förmodligen inte vad du förväntar dig.
 
Jag tänker att vi river bort det gamla golvet och sätter 25 mm brädor men jag kanske tänker fel?
 
Min byggare menade att det nya golvet borde slipas efter något år. Det gjorde aldrig jag. Du får räkna med att det blir rejäla springor pga årets fukt/värmeskillnader. För att få den effekt du är ute efter kanske det är lämpligare med någon form av gran"parkett" som ger samma uttryck - men då blir det inte "gammalt skurgolv". Kan ändå bli väldigt snyggt!
 
Hmm intressant. Ja, mina föräldrar jag 3 stav furu som är behandlad med vax och där har det blivit springor pga årets olika skillnader i temperatur.
 
H Helena_1994 skrev:
Jag tänker att vi river bort det gamla golvet och sätter 25 mm brädor men jag kanske tänker fel?
Instämmer att det känns konstigt med skurgolv i ett 60-talshus. Man får naturligtvis göra som man vill med eget hus men jag tycker att vackert renoverade hus i tidstypisk stil klart överträffar de flesta stilbrott. Naturligtvis går det att göra smakfulla förändringar men mitt råd är att följa husets stil. https://www.maklarhuset.se/magazine/renovera-tidstypiskt-60-tal
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Sen ska det poängteras att "skurgolv" inte är nån direkt behandling med såpa som det avser. Det har det blivit på senare år där man tror att tidigare års husmödrars mödosamma skurande över hundratals år kanske kan åstadkommas med överdrivet såpande och skurande några dagar.....
Det är varken såpan eller skurandet i sig som gör gamla golv vackra utan det är tiden.......Såpa och skurborste använde man för att det inte fanns just så mycket annat.......
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.