Har tapetserat för första gången i mitt liv och det gick väl helt okej, förutom i ett av hörnen där jag råkade skära snett i tapeten... Det är alltså en vägg som har tapet och 2 angränsande väggar som är vita. Hur ska jag rädda upp misstaget?

Måla vitt ca 1 cm in på väggen? Sätta dit nån list? Försöka skära rakt in liten bit in på tapeten och sen tapetsera med en smal bit tapet?

Har tyvärr inte kvar så mycket tapet att jag kan byta hela våden, utan det som finns kvar är det jag skar bort i hörnet, ca 15 cm.
 
Om angränsande väggen är vit så är det väl enklast at måla en vit rand i hörnet.
 
Kanske gör ett försök med att måla. Sen går det ju alltid att lägga en remsa tapet om det blir dåligt, även om det blir lite väl många skarvar då...
 
Ett knep som verkligen fungerar är att lägga på en större bit än som krävs, sen skära båda lager tapet med en vass kniv och plocka bort överflödet från den större biten samt det som är under från det som redan satt på väggen - På så vis för man en klockren skarv och du lappar bara i där skadan är. Funkar ju prima även på mönsterpassning bara du har en bit med precis samma mönster. "Skarven" blir mer eller mindre osynlig om man lyckas bra.

Är du med hur jag menar? =)
 
Ja, om man lyckas med det så blir det nog bäst! Fast hur går det att skära i "blöt" tapet? Alltså när det är lim på den.
 
Det går att lappa i det om du har kvar, annars är det enklaste att måla in så mycke det behövs, gärna likadant på andra sidan.

Finns tejp med svagt klister om du känner att det behövs
 
Ska testa att lappa med en remsa. Annars blir det att måla. Tack för era svar!
 
Oftast när jag skurit genom två tapeter är då båda har bra fäste på väggen, dvs man har limmat upp två våder bredvid varandra. I ditt fall kan de bli klurigt eftersom du har så liten bredd att jobba med (Max 15cm?).
Det du kanske bör göra är att först skära bort ca 5-10 cm av den våd du har uppe nu, sedan limma upp den smala. Medan den smala är fuktig, kör du skära-igenom båda-tricket, och avlägsnar det du skurit bort - och du har en perfekt(!) kant.
Nackdelen med detta är bara att om du misslyckas med skärningen så ligger du ännu värre till än nu, när du bara behöver måla någon centimeter... (förslagsvis båda hörnen som någon skrev).

Jag skulle säga att det beror lite på hur du tror att du lyckas med skärningen samt på vilken tapet du har. Vissa är väldigt enkla och förlåtande att jobba med, andra inte.

Alternativt kan du bara hålla upp din smala remsa, och skära den medan den är torr. Sedan ta bort det du skurit av den breda våden och limma upp din nya smala våd.
Med detta alternativ får du hålla tungan rätt när du fäster våden, annars riskerar du att få en skarv som glipar (störst risk i vertikal led).

Se till att ha ett vasst rakblad och gärna en stålskena att skära mot. Rakblad kan man köpa i tiopack och sedan brukar jag använda en tapetrivare som skena.

Lycka till


Tapatalk via iPhone
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.