Hej!

Har fått ärva en motorsåg av svärfar som skar sig för en vecka sedan. Efter att ha lämnat in den så konstaterades att den var skuren så cylindern och kolven behövde bytas, 3500:- skulle kalaset gå på.
Gick in och hittade denna sidan, http://www.skogsverktyg.se/Reservdelar-till-maskiner/passar-till-Husqvarna/passar-till-motorsagar/till-51-55/Cylinder-och-kolv-komplett-passar-till-Husqvarna-55-motorsagar::4006.html delen är ju inte orginal men gör det något? Känns som att priset tilltalade mig mer då jag enbart ska kapa några trän med den.
Är ingen maskinist men att byta en kolv och cylinder, fixar man det själv? Är inte helt bakom flötet.

Mvh
 
Det klara du lätt, om du inte har tummen mitt i handen.
 
Nej det bör inte vara några problem. Något speciellt att tänka på?
Och är delarna okej eller är det skit?
 
Man kan inte betala 3500 kr för laga en 55:a såvida
det inte finns några slags sentimentala skäl - möjli-
gen för att laga en fin proffssåg som en 346xp i an-
nars fint skick - en begagnad schysst 346xp borde
väl kosta ungefär detta och är totalt överlägsen i allt.
(Man har ibland tom kunnat köpa nya 346xp för des-
sa pengar om man kollade runt riktigt ordentligt på
weben osv.)

Sågen är ju nästan antik men inte antik nog att ha
antikvitetsvärde. Därmed borde man kunna finna
juste delar billigt. Jag bara Googlade 30 sekunder
och hittade detta (som det verkar) orginal-cylinder-
kolv-kit för typ 1 papp (men det får man ju kolla
upp nogrannare)

http://www.ebay.de/itm/Zylinder-kom...218774?hash=item3cf41780d6:g:6qUAAMXQ74JTR-8-

Svens Maskin säljer juste kinagrejer och dessa är
förstås sämre än HVA-orginal men i detta fall (med
en 55:a) är väl sågen inte så där väldigt mycket att
ha från början så då lär piratdelarna göra liten om
ens någon skillnad.

Bara en enkel mans enkla funderingar :) .

Lycka till

PS. Det kan för övrigt vara lönt kolla in "insugsbäl-
gens" (tror jag den heter :) ) infätstning till cylind-
ern. Jag vet inte hur det ser ut på 55-or, men på
äldre HVA-proffsmodeller kunde nämnda bälg los-
sna pga bristfällig infästning (med typ plastklämma)
och därmed i värsta fall få sågen skära pga för mkt
luft. Nyare proffsmodeller har istället en metallkläm-
ma, men det lär gå lika bra med en slangklämma.
 
Redigerat:
Okej tack för tipset!
Killen som kollade på den sa att den var i ett så pass bra skick för övrigt att det var dumt att inte laga den tydligen.
Han skrev även upp vad det skulle kosta:
Cylinder och kolv 2300:-
Packningar 100:-
Arbete 800:-
Ny kedja 170:-
Totalt: 3370:-
 
om du kan få loss partnummrena så kan du söka på www.ebay.com efter dom eller så söker du på idt på sågen ,, nu vet jag inte hur tillgången på sam gamla grejor är men har dom det så kan jag nästan garantera dig att du har dom hemma för minst halva pengen ,,, det är totalt oskälliga påslag normat i detta land ,,, men som sagt ,,kolla in en riktig modern proffssåg på tradera istället ,,finns ingen logik i att väcka liv i en så gammal såg rent ekonomiskt blir det billigare och ska du bara använda den stötvis utan några tyngre promissr kan du tom kolla in en sprillans partner såg för dom pengarna ,,, e gammal såg är precis som en bil ,,, dom trivs inte av att stå oaktiverade
 
messijah skrev:
Okej tack för tipset!
Killen som kollade på den sa att den var i ett så pass bra skick för övrigt att det var dumt att inte laga den tydligen.
Han skrev även upp vad det skulle kosta:
Cylinder och kolv 2300:-
Packningar 100:-
Arbete 800:-
Ny kedja 170:-
Totalt: 3370:-
Det låter som killen är säljare och vill tjäna pengar! 55:an var/är en bra såg men mycket har hänt sedan den modellen presenterades. För 3500 får du nästan en ny "bonn-såg" som lämpar sig till det mesta en normalanvändare behöver. Annars finns det mycket fina sågar på begagnatmarknaden. Vill du trots allt fixa till den själv så köp nåt billigt eller hör med en hqv-ÅF om dom har en gammal reservdelssåg att sälja dig! Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.