Hej,
i en fastighet byggd på 80-talet finns detta uttag för taklampor. (Se bild)
Vanliga kontakter passar inte.
Hyresvärden WillHem säger att det är ett hus från 80-talet och då var det denna standard som gällde men det spelar ju ingen roll om man inte kan koppla in taklampor!
Dom vägrar byta ut dessa uttag.

Någon som vet hur man får tag i dessa kontakter ?
/Mvh Tommy
 
  • Gammaldags takuttag med ovanlig konfiguration från 80-talet i vitmålad vägg, passar inte standard kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre pol plus jord.
Vanliga på 70-80 talet, enklast att bygga om, svårt att hitta nya kontakter.
 
tommy62 tommy62 skrev:
Hej,
i en fastighet byggd på 80-talet finns detta uttag för taklampor. (Se bild)
Vanliga kontakter passar inte.
Hyresvärden WillHem säger att det är ett hus från 80-talet och då var det denna standard som gällde men det spelar ju ingen roll om man inte kan koppla in taklampor!
Dom vägrar byta ut dessa uttag.

Någon som vet hur man får tag i dessa kontakter ?
/Mvh Tommy
Och jag skulle säga "ett mycket ovanligt lamputtag". Byt till modernt, men håll koll på trådarna då det troligen kommer att bli lite trådar som du inte har någon stans att koppla in.
 
tommib
Eftersom det är en hyresrätt kanske det är bäst att låta hyresvärden sköta bytet. Om hyresvärden är helt ovillig så bör man upplysa om att det inte går att hitta lampor till dessa uttag och fråga om avsikten är att man ska vara utan lampor. Om hyresvärden ändå inte ger sig, byt till moderna uttag (det kommer bli DCL eftersom den "vanliga" typen inte längre får säljas. Spara dessa och byt tillbaka vid utflytt (om nu hyresvärden är så korkad som den verkar).
 
  • Gilla
-PC- och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Eftersom det är en hyresrätt kanske det är bäst att låta hyresvärden sköta bytet. Om hyresvärden är helt ovillig så bör man upplysa om att det inte går att hitta lampor till dessa uttag och fråga om avsikten är att man ska vara utan lampor. Om hyresvärden ändå inte ger sig, byt till moderna uttag (det kommer bli DCL eftersom den "vanliga" typen inte längre får säljas. Spara dessa och byt tillbaka vid utflytt (om nu hyresvärden är så korkad som den verkar).
Men inte är det väl nått saluförbud på dom g:a lamputtagen? Det är väl bara nyinstallation i nya anläggningar som det ska vara dom nya. För service är dom g:a OK.
 
tommib
Jo, jag tror att det är försäljningsförbud på dem sedan i somras. Det var en tioårig övergångsperiod som tog slut då.

Edit: eller så har jag helt fel, det verkar gå att köpa online fortfarande. På byggladorna har de försvunnit iaf.
 
Det brukar ju inte bli försäljnings/brukandeförbud på dom lite äldre "lösningarna" om dom inte direkt är farliga.
 
DCL får inte installeras om det inte finns jord, så det kan bli en något större apparat om det ska bytas till DCL.

Jag tycker absolut att det här ligger på hyresvärdens ansvar.
 
Farsan har en sån i köket.

Jag har sett ojordade av gamla typen på åtminstone Hornbach.

Jag köpte den jordade modellen medans de gick att få tag på, får inte plats med DCL-uttag i de gamla dosorna här hemma.
 
tommib
https://tidningenelektrikern.se/2018/09/28/nya-eu-standarden-ett-moment-22-for-nya-lamputtag/

Kanske inte den bästa källan men jag har inte tillgång till Svensk Elstandard. Någon som har det får gärna kolla. Det trädde tydligen i kraft för mer än två år sedan. Tiden går fort....

Saxat från slutet på ovan länkade sida, min fetning.

Fakta standard lamputtag:
1 april 2019 träder den nya standarden SS-EN 61995 för lampanslutningsdon, så kallade DCL, Devices for connection of luminaires, i kraft och gäller i hela EU/ EES. Vissa lättnader har gjorts, men från 1 april gäller i Sverige att:

  • Gamla kron- samt jordade lampproppar får inte sättas på marknaden.
  • Gamla don, lamputtag och propp, får endast användas vid underhåll, reparation och renovering.
  • Nya lamputtag, DCL, gäller vid all nyinstallation.
  • DCL ska vara CE-märkta och dessa regleras nu under Lågspänningsdirektivet (LVD).
Källa: Svensk Elstandard, SEK.

Edit; Bättre källa, ElSV. https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/nya-stickproppar-och-uttag-till-taklampor/ Det verkar faktiskt som att man inte får installera de jordade uttagen längre, då ska det vara DCL. Det är endast de gamla ojordade som får installeras vid underhåll.
 
Nej, den trädde i kraft 10år tidigare än så.
 
tommib
Det är ett citat. Som jag skrev så tog övergångsperioden slut (men tidigare än jag trodde).
 
E
Den "nya" standarden fastställdes 2008. Den "gamla" standarden slutade att gälla 2019. När den sutade att gälla fick lampanslutningsdon som inte längre omfattades av någon gällande standard inte längre sättas på marknaden.

För övrigt håller jag med andra i tråden, det här är något som ligger på hyresvärden att åtgärda. Antingen genom att byta ut uttagen, eller tillhandahålla stickproppar som passar i uttagen.
 
Lamputtag av den runda jordade typen finns fortfarande på marknaden. Dock inte i byggladorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.