Testar att söka hjälp här.

Bor i villa byggd -79 med platta på mark.

Avloppet på undervåningen kommer in på framsidan, från gatan och går först till en toalett och sedan till handfat. Därimellan ansluter avloppet från toaletten på övervåningen. Därefter fortsätter det 4-5 meter till köket för att sedan avslutas i en golvbrunn i tvättstugan. Innan det går in i huset går det till golvbrunn i garaget.
Nu till problemet. Golvbrunnen i tvättstugan klarar ibland inte av att svälja vattnet från tvättmaskinen. I samma veva brukar vi också få problem i köket och handfatet på toaletten men aldrig på toaletten. När det sen sjunkit undan kan det fungera i veckor för att plötsligt svämma över igen.
När vi har problemet så kluckar det i golvbrunnen i tvättstugan när man använder avloppet. Det kluckar alltså även när man spolar i toaletten.

Vad göra tycker ni? Vem ringer man? Slamsugning? Hur går det till?
Kan dom suga ut skiten ur spolbrunnen eller ska dom in med högtryckslangen i huset? Kan ju bli hur blött som helst...
 
Man kan ringa en rörmokare eller spolfirma som även kan filma ditt avlopp, en gissning är att du börjar få fett i ditt avlopp som spökar. Har spolat/rensat många hus och vid många fall är det matfett som är boven, sedan att du är rädd att det blir kladdigt beror på den som rensar och vilken service nivå man ligger på. Jag brukar täcka in t.ex kökskåp med plast även montera breddavlopp så om det slår tillbaka så åker det ner i en hink, täcker golv där jag arbetar med spolutrustning/rensmaskin etc. En spolfirma har bättre resurser eftersom en del har både sug, spol, filmöjligheter i en bil, de som jag jobbat med har inte sölat något iallafall och många av dom är väldigt duktiga med detta vet bara att de kan vara svåra att få tag i.

mvh
 
Ok. Hur hittar man en "spolfirma"? Vad kallar sig dessa företag? Har försökt söka men får ingen träff. Finns branschorganisation?
Tack för hjälp.

Sökte lite och ska prova diskmedel i röret samt hett vatten.
 
Sätt ett 90 gradigt grenrör på avloppet, utloppet går med en 90böj ned i en hink, slangen går in i toppen, allt vatten som kommer tillbaka när man spolar åker då ned i hinken. Fortsätt tills det släpper. Om du nu vill göra det innan du ringer firma.
 
Får prova det där. Ska prova och täta golvbrunnen med något samt kunna strypa slangen till hinken. På så sätt borde jag kunna bygga upp lite tryck i röret...
Tack för tipset.
 
Kan tillägga att det är proceduren spolfirmorna brukar göra med gren och hink. De har dock lite kraftigare maskiner.
Vi brukar ta in spolfirma då vi inte har tid med stopp. Och de gav mig just det tipset ;)
 
Krilleman
Vid stopp i avlopp rings alltid spolbil in hos oss, då dessa visserligen kostar mer pengar, men levererar en bättre slutprodukt åt kunden då dom har bättre utrustning. Dom kan även hantera rötter i betongavlopp med knivar på mustycket. Vilket resulterar i nöjdare kunder.

Men detta tankesätt kanske inte nått den kungliga hufudstaden (tydligen felstavat i tidigare tråd) medans många forumister kallar det för fjollträsk...
 
Spolbilar har ni väl mycket av, det ända ni gör är väl att skita, köra bilar och föröka er på vischan? ;-)
 
Y
Filmning är dyrt.
Börja med att analysera ifall du kanske har en avluftare som krånglar.
- Har du rakt rör upp på taket, eller någon "svamp" någonstans på ett rör. Dessa kan krångla ibland.

Brukar köra spolning före man börjar filma och ha sig.
Lägg gärna några extra kronor på varmvattenspolning så rören verkligen blir rena.


Hur det gårtill...

Man ringer centralen.
Beställer en spolbil. Helst med varmvatten. (få bilar som har detta).
En kille kommer med lastbil.

Troligen drar han bara in den smala slangen, kanske 10mm i diameter. Lite stel sådan.
Han skruvar på sitt dyra munstycke på slangen.
Kör ner den i avloppet. så långt han kan. drar upp den, kör ner, upp, ner upp.
Detta river loss fettet.

Ibland kan de behöva dra in den stora sugslangen. Ifall det verkar tvärstop så används den stora slangen för undvika att rummet fylls med vatten.

Ifall det är mycket fett och annat så märks det på sugslangen, hoppar och rasslar...

Vissa bilar är ganska renliga, andra ganska skitna. Så ta bort dina golvmattor. Lägg kanske ut sopsäckar eller annat. Bilen kan komma från något mycket styggt jobb innan i stil med att tömma avföringstankar från grishus och annat, hehe.

... Dom är såpass vana så jag tror dom lyssnar på ljudet och känslan när de drar sin spolslang ...


Jag tror en spolning kommer räcka för dig.
Du kan be dom ha med filmkamera också ifall om att. Men det är väldigt sällan sånt behövs.


//och först nu såg jag att du hade löst det. haha. du sparade 2-3000kr iaf det är ju bra//
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.