Hej
Jag vet att jordfel och jordfelsbrytare avhandlas i alla former på forumet, men mitt fel är lite konstigt och intermittent.
Jag har en elcentral med fyra jordfelsbrytare som går till olika saker och ytterligare två i en undercentral. Alla är ungefär lika gamla och nu strular den ena. Den går till utebelysning. JFB'n är en Hager CC216R, och gruppen är avsäkrad med en Hager MCN110 c10, 10 A säkring. Direkt intill i centralen sitter en Plejd controller 01 som styr utebelysningen. Allt kablage runt om, i och på, huset är 5x1,5 där en ledare är styrd utebelysning, och en är permanent. Sen används den tredje ledare till lite egna tändtrådar lokalt ute i installationen.
När det bara är kopplat 10-11 LED ljusskällor med totaleffekt av ca 60 W går allt bra. Det är den gamla "huvudslingan" på huset och har funkat i +15 år med samma armaturer. Försöker jag hänga på en slinga (altan) med ytterligare 10 LED ca 50W, så löser brytaren. Ibland efter någon, till några timmar, och ibland direkt. Den senare slingan (altan) fungerar alldeles utmärkt på en annan JFB och har gjort över lång tid. (Jag har gjort tillfällig inkoppling av den, så jag kan växla enkelt mellan dessa två JFB.)
Permanentledaren via JFB'n driver en del extra utelampor via separat skymningsrelä, samt belysning i ett växthus via separata brytare (10 LED ljuskällor, ca 50W), samt två dammpumpar och lite dammbelysning. Inget av detta strular.

Det är BARA när utebelysningen tänder på tändtråd för utebelysning via Plejden som den löser ut.

Eftersom det bara händer ibland är det svårt att felsöka, och jag har gjort lite försök under sommar/höst med att koppla loss olika slingor för att testa, men hittar inget system i det. Det har byggts på saker i omgångar under sommaren (växthus och dammpumpar) så jag har noll spårbarhet på när det började.
- Det är INTE ett "regelrätt" jordfel med kontakt mellan noll och jord, eftersom dessa är gemensamma med permanentledaren och allt det som den driver utan problem.
- Jag har svårt att tro att det är överslag mellan tändtråden och noll/jord, eftersom det bara händer ibland. Speciellt eftersom den omkopplade slingan (altan) funkar bra via annan JFB.

Så min fråga är om någon har en aning om vad detta kan bero på ?
1. Kan det vara för många LED som snedbelastar icke resistivt?
2. Kan den ha blivit sliten och känslig?
3. Den är märkt "I delta 0,01 A". Är den bara på 10mA är den kanske för känslig när installationen blir större med fler LED och total läckströmmen större?
Elcentral med Hager jordfelsbrytare och säkring i fokus, otydlig bild med "ON" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom det är ytterbelysningen som löser JFB. en fråga då har du stolpbelysning.i trädgården och uppfart.
 
J jonaserik skrev:
Eftersom det är ytterbelysningen som löser JFB. en fråga då har du stolpbelysning.i trädgården och uppfart.
Ja, några markpollare. Monterade i trä, men med kontakt med jord (marken alltså).
 
Hur länge har du haft dom då
 
J jonaserik skrev:
Hur länge har du haft dom då
Några år, men blev inkopplade i somras.
 
Vet inte hur dom ser ut i konstruktionen, men kanske det är som alltid med stolpar, myrorna ( svartmyror ) bygger bo i dom och släpar in en massa jord som är fuktig. Efter ett tag så har dom byggt in allt i stolpen med plint och kopplingar och fukten gör en överledning till jord och JFB löser. Så när ljuset kommer i morgon kollar du upp hur det ser ut i stolparna. Ta gärna foto om du hittar något, inte helt ointressant.
PS har sett stolpar med 1 meter jord upp, då löste JFB
 
E El-Löken66 skrev:
Det skumma här är att du valt att skydda denna markinstallation med 10mA jordfelsskydd. Du kan såklart välja en vanlig 30 också men mer rimligt vore 300, 500 eller till och med 1000 mA.

Vad har du dragit för kabel, förekommer underjordiska kopplingar och vilken IP klass har polarna.
Ja, 10mA kan ju vara för lite för markinstallationen. Det är en av teorierna jag har. Den har suttit sedan innan markkablarna drogs.
Pollarna är IP44 (tror jag). Kvaliteten känns ok.
Alla kabel ligger i markrör eller klammat i VP under altan. EKLK eller den nyare EQ. Inga markskarvar. Alla dosor schneiders U56 och schneiders uttag.
 
J jonaserik skrev:
Vet inte hur dom ser ut i konstruktionen, men kanske det är som alltid med stolpar, myrorna ( svartmyror ) bygger bo i dom och släpar in en massa jord som är fuktig. Efter ett tag så har dom byggt in allt i stolpen med plint och kopplingar och fukten gör en överledning till jord och JFB löser. Så när ljuset kommer i morgon kollar du upp hur det ser ut i stolparna. Ta gärna foto om du hittar något, inte helt ointressant.
PS har sett stolpar med 1 meter jord upp, då löste JFB
Helt rätt! De stod oinkopplade några år, och så såg de ut när jag skulle koppla in dem. Helt otroligt jord ända upp till lampsockel (ca 50 cm). Nu har jag tätat onödiga hål så gott det går. Men som sagt de funkar alldelses utmärkt på en annan jFB.
 
Någonstans kan det ( glimma ) vara överledning av mindre sort, blir till att byta till en med 30 mA då

PS lägg en sträng med betong -putsbruk runt stolpen och fundament, dom är små rackare och går överallt.
 
J jonaserik skrev:
Någonstans kan det ( glimma ) vara överledning av mindre sort, blir till att byta till en med 30 mA då

PS lägg en sträng med betong -putsbruk runt stolpen och fundament, dom är små rackare och går överallt.
Skall kolla i dem igen, så de inte byggt igen. Bra tips!

Ja, det kanske är så enkelt att jag får byta när det är uteinstallation. Den andra JFB’n där det funkar är en 4-polig Hager med 30mA. Den driver ifs lite annat också, men inget som står i mark.
Alla fyra 4-poliga är på 30mA, och de två 2-poliga (denna för utebelysning och den för kylskåpen) är på 10mA. Vet inte varför egentligen.
Har ju inte märkt något problem innan heller, när jag bara haft väggmonterade armaturer.
 
Byt även den för kyl/frys med , den är för klen, det sitter i dom flesta kondensatorer som kan läcka lite och stänga av, inget kul när maten knackar på och vill ut.
 
J jonaserik skrev:
Byt även den för kyl/frys med , den är för klen, det sitter i dom flesta kondensatorer som kan läcka lite och stänga av, inget kul när maten knackar på och vill ut.
Bra tips! Det är det definitivt värt. Två kyl/frysar och ett frysskåp vill man inte få strömlösa. Speciellt när inget annat går på den JFB, så det märks inte någon annanstans.
 
På den tiden som jag gjorde villor så la jag köksfläkten på samma som kyl/frys och då upptäckte man direkt när det var stopp.
 
  • Gilla
OlssoniVallby
  • Laddar…
Vilken ström är lämpligt att gå upp till då? Kan man, får man och bör man sätta större än 30mA?

Det är ju en relativt stor installation på den gruppen. Fördelat på olika slingor, totalt 150 m EKLK, ca 100 m FK i rör/ EKK samt 30-talet ljuskällor. Alla LED. Några till på gång.
Till det dammpumpar med vartalsregulator etc.
Den skall ju funka som personskydd eftersom den funkar som vanlig belysning med brytare och uttag i växthuset, samt servar alla utomhus uttag.
 
Dom flesta JFB är märkta med 40 amp, så där är nog inga problem, det som i mitt tycke är lite för mycket av olika belastningar påkopplat, är nog så att det byggts ut och taget ström från närmaste plats för att inte behöva helt nya matningar, lite tokigt men vad göra åt saken nu.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.