Hej

Fick ett skumt fel på jordfelsbrytaren i garaget i somras, troligen i samband med ett åskoväder. Elektrikern konstaterade att jordfelsbrytaren gått sönder och släppte inte igenom ström på fas 1 så den byttes ut. (Garo GS RCCB 40A) och har fungerat bra sedan dess.

Idag höll jag på att tömma en grop på vatten (ska bli pool) med en dränkbar pump och då löste jordfelsbrytaren ut. Efter lite felsökning såg jag att infästningen till pumpens anslutningssladd såg skadad ut så jag kopplade ifrån pumpen och återställde jordfelsbrytaren. Nu har samma inträffat igen, den släpper inte igenom ström på allt som är kopplat till första fasen (fasadbelysning, vindsbelysning) men allt annat fungerar, dvs allt som är kopplat på fas 2 och 3

Så nu börjar man undra vad som står på. Är GARO så opålitliga eller finns det något annat som kan orsaka jordfelsbrytare att gå sönder och inte släppa igenom ström?
 
Om ingen huvudsäkring löst ut så är det troligt att jordfelsbrytaren gått sönder igen. Den typen av fel vill jag påstå är ovanliga, däremot har Garo haft problem med detta. Men jag får för mig att det var många år sedan. Det borde dock vara kopplat till en viss batch. Reklamera och be att få en Hager eller Schneider. Din elektriker få ta frågan vidare så att den hamnar hos Garo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.