Jag har problem med fukt i krypgrunden samt markradon och har fått förslaget att skumisolera såväl mark som grundmurar i krypgrunden och på så sätt minska inträngningen av såväl fukt som radon och samtidigt få en högre temperatur i krypgrunden, vilket också skulle ha gynnsam effekt på den relativa fuktigheten i krypgrunden. Ett billigare alternativ skulle vara att enbart isolera bjälklagets undersida, men då skulle förhållandena i krypgrunden inte förändras, utan bara i bostadsdelen. Detta alternativ känner jag mig även av andra skäl mycket tveksam till och företaget (Foam King) rekommenderar det också först i andra hand.
Avfuktare är redan installerad och alla öppningar tilltäppta. Avfuktaren skall också "rå på" radonet. Principen är följande:
Luften i krypgrunden torkas med hjälp av torkmedel, Silicagel, som regenereras (torkas) genom att en del av den torkade luften värms upp och får passera torkmedlet en gång till. Denna uppvärmda och fuktiga luft blåses sedan ut i det fria. Genom att alla övriga öppningar (ventiler m.m.) i grundmuren har täppts till, förväntas den luft, som blåses ut, skapa ett undertryck i krypgrunden, som förhindrar radonet att tränga upp i bostadsdelen.
Metoden föreföll trovärdig men visade sig inte fungera så bra. Någon större förbättring uppnåddes inte, vare sig beträffande fuktigheten eller radonet. Jag skulle därför vilja veta om någon har erfarenheter av eller ändå synpunkter på det första alternativet, skumisolering av mark och ytterväggar i krypgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.