Pg a att tomten tidigare har av byn använts som allmän skrot tipp, ska en större terass byggas för att komma ovan jord, där det trots uppgrävning fortsätter vandra upp glas och dyl. Vi pratar 13x3 (eller runt 4) m.
Vid ca 2 meter ut från husets långsida börjar en sluttning som efter ytterligare ca en meter löper relativt brant ned till en flodfåra.

Nu har jag då, som alltid, fått olika åsikter om planerna. Nån har ansett att de planerade plintarna som skulle hamna en bit ner i sluttningen förmodligen skulle halka ner.
Terassen blir ju förankrad i betongklacken på huset, samt det största antalet plintar befinner sig på relativt platt mark. Skulle detta hålla? Terassen blir ca 80 cm över mark vid husgrunden.

Sen kom en annan granne och tyckte att vi skulle gräva ur en raka i sluttningen, gjuta betong och ställa stora L-block. Detta alltså i terassens yttre långsida, längst ut från huset. Sen utifrån dessa mura i princip som en stor bassäng framför huset, med murade mellanväggar och fylla med grus. Och sen kanske avsluta med stenplattor som
gå yta.

TIlläggas ska väl att detta inte är en civiliserad tomt, utan stenig som fasen och en skum blandning av ler och sandjord.

Nu hoppas jag att nån av er har ytterligare inlägg idetta så att jag kan gå vidare!:surprised:
 
Någon borde väl tycka något??
 
Svårt att få en uppfattning om hur det ser ut. Är det berg eller vad, i sluttningen?

Skulle nog vara enklare att förstå om du kunde ordna ett par bilder, då tror jag forumet vaknar till liv.
 
Det var kanske en intelligent idé! Tack Erikoolio! Ska fixa omgående.
 
Då ska vi se- Här kommer några bilder och jag hoppas att man kan bilda sig en uppfattning om hur det ser ut. Bilderna är tagna förra sommaren innan huset renoverades. Tomten är här helt nygrävd, idag är den fullständigt bombad av markkrypande växter som binder marken. Här ser man ialla fall lättare hur det ser ut!
Marken är alltså ganska full med sten, samt väldigt bördig jord. Inte sand inte lera. (inte så stor koll på jord som ni märker..)
Hoppas nu att någon av ni kunniga har några inlägg!
 
  • DSC00891.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00892.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00896.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00886.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00893.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Löste det själv, med gabioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.