Jag har en konstig plåthuv på tomten. Jag vet inte vad den är till för, och husets förra ägare var en man som hade många egna lösningar.

Hans son nämnde vid överlåtelsen för åtta år sedan att farbrorn hade hållit på med någon slags jordvärmesystem som inte blev klart på 80-talet, men sonen visste inte mycket om det.

Kan huven (som är utanför pannrummet) ha med detta att göra?

Den är gjord av galvad plåt, har en öppning med nät ovan mark. Sedan går det en kanal åt ena hållet strax under marknivå, och ytterligare en cirka två meter ned. Se bilder.
 
  • Galvaniserad plåthuv med nätöppning och underjordisk kanal, möjlig del av ofullständigt jordvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Galvad plåthuv med öppning och nät vid marknivå, intill husvägg och gul slang på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det ha med en radonfläktsanordning att göra?
 
tommib
Nåt primitivt hemmasnickrat FTX? Förvärmning/kylning via den djupt förlagda kanalen?
 
Tack för svar! Det finns inget inne i huset som skvallrar om något alls! Det jag har för mig är att sonen sa att det skulle finnas tankar nedgrävda för den påbörjade jordvärmen. Det verkar ju ganska dumt, men inget som förvånar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.