Hej,

Min jordfelsbrytare beter sig på ett sätt som gör mig lite fundersam. Jag använder spänningsprovare mellan faser och jord och då löser jfbn enbart ut på fas 3. På fas 1 och 2 händer ingenting.
Testknappen funkar dock.

En hypotes är att jag har läckström på fas 3 och att mätningen blir droppen som får bägaren att rinna över 30 mA. Alternativet är att jfbn är trasig.

Några andra förslag?
 
Vad vet du om spänningsprovaren? Den kanske är av typen att den ska vila en stund innan en mätning görs för att den ska belasta tillräckligt. Har inte hört talas om att JFBer kan gå sönder enbart på två poler. Däremot kanske säkert skilja några mA mellan dem. Det är hur som helst värt att kolla upp. Förutom installationstestare finns ju billiga JFB-testare som pluggas i ett uttag.
 
Det troligaste är nog som du säger att du har nästan 30mA läckström på en fas redan. Läckströmmen du lägger på via spänningsprovaren kommer då att motverka läckströmmen på fas 3 när du mäter på fas 1 och 2 pga fasförskjutningen mellan faserna. När du måter på fas 3 summeras felströmmarna i stället.

Vet du hur stor felström det går genom spänningsprovaren?
 
Prova att mät med en läckströmstång, dvs en tångamperemeter som mäter små strömmar, och se hur mycket läckström du har på respektive fas. Det låter som du har någon förbrukare du borde byta ut.
 
Steg ett kan väl vara att provmäta hur mycket ström spänningsprovaren drar, om man vill veta hur allt ligger till.

Jag skulle inte lita på att använda en spänningsprovare för att testa jordfelsbrytare.
 
Låter inget konstigt. petersv är nog på rätt spår även om förklaringen är lite fel. Spänningsprovarens läckström motverkar inte läckströmmen på fas 3 utan totalen blir lägre pga fasförskjutningen. Summaströmmen i mättransformatorn ska teoretiskt vara noll. Om den ökar till > 30mA så löser utlösaren.
Prova att koppla ur allting som sitter anslutet på fas 3 och mät igen. Nätfilter i datorer kan vara boven för de kan läcka rejält. I synnerhet om de är defekta! ;)
 
Motverkar "felströmmen" eller "summaströmmen" från "felströmmen på fas 3" hade kanske varit mer korrekt av mig att skriva. Sådana peritetrar vi är här. :-D

Lysrörsarmaturer kan läcka en hel del också, har jag märkt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.