Min första post i detta eminenta forum!!

Jag fick för ett tag sedan tag i en gruppcentral, JFB och lite dvärgbrytare från en rivning på jobbet och jag tänkte använda grejerna till mitt garage på landet. Först hade jag en idé om att jag skulle pula lite med det på egen hand, jag har ju en del koll i och med mitt arbete (industriautomation). Ajjabajja! ;)

Sen kom jag på att jag inte kände mig redo att gå in och rota i mätarskåpet i boningshuset för att koppla in en undercentral så elektriker kontaktades. Fick tag på en kille som kopplade in grejerna för ett par veckor sedan, kändes seriös och priset var rimligt. Det är ju långt ifrån alla som är intresserade av att komma och koppla in begagnade grejer kan jag konstatera, och det är kanske förståligt.

Nyfiken som man är så kände jag att det var läge att ta en titt på installationen. Nu undrar jag om killen verkligen visste vad han höll på med. Jag har därför följande frågor:

1. Inkommande (kombinerad PE och N) är uppdelad i två separata rör. Den kommer från ett nedgrävt gulrör men på vägen upp i skåpet är det uppdelat i två rör där L1 och PEN går i ett rör och L2 + L3 i det andra. Det är visserligen uppmärkt att så är fallet på en lapp uppe i skåpet men det är väl knappast OK ändå?

2. Jag är inte säkert på detta men det ser ut som om PEN separeras till N och PE på skruvplinten på jordfelsbrytaren. Måste inte detta vara en separat punkt någonstans i skåpet?

Tacksam för svar då det känns som det är läge för ett snack med elektrikern...
 
PEN ska gå upp till jordskenan först. Därifrån tar man ut nollan som passerar JFB och sedan upp på nollskenan

Angående uppdelad matningen så är det absolut INTE PRAXIS att göra sådär. Varför fick han inte in alla ledare i samma rör?
 
När det gäller punkt 2 så backar jag, det ser ut som om det är precis så det är.

När det gäller matningen så har jag delvis själv bidragit till att det blev som det blev. Jag hade dragit två 16-rör ut från där jag ville ha centralen placerad. Jag fattade inte att det skulle vara 4x10mm2 in så jag trodde att ett 16 skulle räcka till (en av anledningarna att man inte skall försöka själv?). Det andra röret tänkte jag haft som "reserv" för att komma ut med en grupp till ett uttag någon gång i framtiden.

Man skulle alltså kunna tänka sig att min elektriker gjorde detta för att vara "hygglig". Annars hade jag fått riva upp gipsväggen och göra om det. Å andra sidan så hörde han aldrig av sig och kollade med mig, jag var ju inte längre bort än ett telefonsamtal. Frågan är nu: Är detta något att bråka om? Det skall tilläggas att jag inte har något alls emot elektrikern, han verkade bra och allt annat ser bra ut. Är det reglementsvidrigt så vill jag nog ha det fixat, om det är OK (även om det är knappt) så kan jag ju villigt erkänna att jag inte är ett skit sugen på att riva gipset...
 
Nej man får inte dela upp en elmatning i flera rör/kablar.

SS 436 40 00 utg. 2 521.8.1 skrev:
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt, då varje kabel ska innehålla samtliga faser.
Behöver du verkligen 10mm² matning till centralen i garaget? Drar man 5-ledare och säkrar av den i andra änden så kan du kanske klara dig på 2,5mm²?
 
Är det markkabel i det nedgrävda röret och han har skalat upp den innan den går in i 16-rören då eller?
Jag hade nog velat ha den hel hela vägen. Är det bara RK löst i markröret är det ännu mer fel.
Som Rrrrr säger räcker säkerligen 5G2,5, jämför med din huvudsäkring.. Den kan du säkra 16 A om förhållanden tillåter.
 
Det är markkabel i gulröret, denna går in i en kopplingsdosa (installerad av mig). 16mm rören går in i dosan underifrån så det måste vara därifrån markkabeln är skalad.

Jag har 20A huvudsäkring och har ingen lust att säkra ner. Alternativet är att be honom dra upp 5G2.5 till boningshusets gruppcentral men det finns nog ingen plats i några rör dit. Skit...

Trösten är att jag kan behålla allt som det är om jag river upp gipsväggen. Meckigt. Fattar inte att han inte ringde.

Det är inte RK ö h t, det är 10kvmm EK.
 
Jag tycker att det givetvis är fel gjort, men att ställa sig och riva upp väggar och göra om för att mtaningen går till en dosa och sedan delas upp i två rör någon meter till centralen tycker jag är onödigt.

Så här går det när det ska dras rör själv själv.
 
Så här går det när det ska dras rör själv själv.
Jaha, där kom den! :) Ja ja, det är ju välförtjänt i det här fallet. Men jag tyckte ändå att han borde ha ringt.

Patrik_Hed, menar du att om detta hade varit i ditt garage så hade du låtit det vara som det är? Standarden verkar ju vara rätt tydlig.

Vilka är skälen till att detta är viktigt? Är enda anledningen att den installatör som kommer om 30 år och ska rota i systemet skall förstå hur det är kopplat? I så fall är jag inte orolig, det framgår ju tydligt, inte bara av märkningen. Men det kanske finns fler skäl?
 
*funderar* en hel del regler inom el kan ses som rätt onödiga men de finns där av en anledning.
Klart som tusan att det fungerar att dra en grupp i olika rör men man gör inte så eftersom det lätt blir en jäkla röra av allt om man gör så och märkningar har en tendens att försvinna, förr eller senare.

Om inget annat så lär det vara helt omöjligt att beräkna saker om man går ifrån regelverket, dvs utlösningsvillkor etc och även om detta enbart handlar om villor så är det dumt att gå ifrån regelverket. Att en del sen gör det och inget lär hända är en annan sak.

Om sen en behörig elektriker gör avsteg från föreskrifter så är det faktiskt dennes bekymmer och denne får då förklara varför denne gjort si och så. Det är väl rätt klart i detta fallet? Eller är jag elak om jag undrar om personen som gjorde detta har behörighet ABL?

/Kent
 
Redigerat:
Precis som snickarboden skriver...regeln i sig är ju viktig att ha för om den inte hade funnist så hade det kunna finnas anläggningar som är totalt omöjliga att få en översikt över utan att dra ur alla trådar. I det specifika fallet så är det ju dock inte svårt att härleda var trådarna kommer ifrån och är till....så....jag hade också låtit det vara om jag hade haft en liknande grej i någon av mina anläggningar.
 
Miked skrev:
Jaha, där kom den! :) Ja ja, det är ju välförtjänt i det här fallet. Men jag tyckte ändå att han borde ha ringt.

Patrik_Hed, menar du att om detta hade varit i ditt garage så hade du låtit det vara som det är? Standarden verkar ju vara rätt tydlig.

Vilka är skälen till att detta är viktigt? Är enda anledningen att den installatör som kommer om 30 år och ska rota i systemet skall förstå hur det är kopplat? I så fall är jag inte orolig, det framgår ju tydligt, inte bara av märkningen. Men det kanske finns fler skäl?
Ja, det hade jag. Dessutom är det 10 mm2 och det har man (i en vanlig kåk) enbart till en central. Om det sedan går 10 mm2 med blandade färger genom två rör som går parallellt med varandra från en dosa där inkommande kommer så ser jag det som att det är en minimal risk för att det inte ska gå att förstå hur det är gjort. Med eller utan märkning.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Så här går det när det ska dras rör själv själv.
Och den så alltid DUKTIGA elektrikern gjorde en fulinstallation och drog hem, skickade en faktura och meddelade inte kunden att han lämnat en installation som inte är enligt regelverket:cool:
 
PCLarsson skrev:
Och den så alltid DUKTIGA elektrikern gjorde en fulinstallation och drog hem, skickade en faktura och meddelade inte kunden att han lämnat en installation som inte är enligt regelverket:cool:
Jo...han har ju lämnat dokumentation om avvikelsen till kund......
 
E
PCLarsson skrev:
Och den så alltid DUKTIGA elektrikern gjorde en fulinstallation och drog hem, skickade en faktura och meddelade inte kunden att han lämnat en installation som inte är enligt regelverket:cool:
Hade elektrikern fått göra installationen själv så hade den inte blivit "ful".

Man gör så gott man kan för att få ihop det utan att behöva riva allt som kunderna ibland har gjort själva
 
En annan anledning till att alla ledare för samma krets ska dras i samma rör, som 521.8.1 ovan främst syftar på, är att undvika elektromagnetiska fält. Med samtliga ledare tillsammans tar strömmarna (=fälten) ut varandra. Men denna korta sträcka har knappast någon märkbar betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.