Jag skall flytta taklampan lite så man slipper slå huvudet i den då man går förbi. Jag hade satt upp lampan för fyra år sen och tyckte då att det var lite skumt kopplat. Nu när jag tittar igen så är det så att det går ut två blåa kablar och en svart kabel till uttaget. Detta uttag har konstigt nog tre hål också. Sen upptäckte jag att den dubbla väggbrytaren faktiskt styr varsin fas i detta uttag.

Alltså går det att koppla in två förbrukare på samma uttag, men är det tillåtet? Det går ju att inte köpa såna uttag i dag vad jag sett. Antingen är det 2-poligt utan jord eller 2-poligt med jord, inte denna variant. I dagsläget ser jag heller inget behov av det, så då borde man väl kunna avsluta ena fasen och koppla in ett vanligt ojordat uttag?
 
Redigerat:
Det är ett kronuttag. Det är väldigt vanligt i äldre anläggningar. Man skulle kunna säga att det är föregångaren till dimmern.

På kristallkronor finns/fanns det ofta två tändtrådar så då kunde man tända och släcka två olika sektioner med lampor separat för att få olika mycke ljus.

Och det är inga faser, utan brutna faser, även kallade tändtrådar. Så till vida du inte vill vägguttag styrt över strömställare så kan du inte dra en av tändtrådarna till ett uttag. (Vet inte riktigt hur du tänktdig det i alla fall, men.)

På skyddsjordade lamputtag så går det att ta bort jordstiftet och på det sättet få krontänding. I alla fall på Eljos grejer.
Dock så har jag aldrig gjort det själv.

//Patrik
 
Redigerat:
Förr i tiden var det vanligt med kristallkronor i vardagsrummen. Dessa armaturer hade många lampor ikopplade i två kretsar, så att man med ena knappen tände några få lampor och den andra resten. Det är alltså samma armatur som pluggas in i kontakten, inte två olika. Det är fullt tillåtet i "gamla" rum.

Varför vill du byta uttaget? Du kan i så fall byta till ett tvåpolig uttag av modernare snitt med avfasad kant. Om det skall vara jordat eller ojordat beror på om du har (o)jordade uttag i resten av rummet? Vid nybygge krävs jordade uttag, och där är då dessa gamla 3-poliga lamputtag inte tillåtna.

Till sist behöver du lista ut vilka trådar som är vad (tändtråd/nolla). Med två blå och en svart kan det se ut precis hur som helst.
 
För att peka på detaljer lite så är det inte 2 faser, utan samma fas uppdelad i 2 tändtrådar efter brytaren ;)
Ska du bara ha en lampa så sätt bara sockerbit på den ena och putta den åt sidan. Det är som du säger itne vanligt med 2 tändningar i taket, men det finns. Ofta är det även så att de armaturer och annat som har 2 kretsar, de kopplas in fast, alltså då tar man bort uttaget.
Tänk t.ex. takfläktar, en knapp för lampa och en för fläkten.
 
OK, slarvigt av mig, det är inte två faser :D.

Jag byter inte uttag, utan kopplar bara in lampan som förut.
 
Patrik_Hed skrev:
På skyddsjordade lamputtag så går det att ta bort jordstiftet och på det sättet få krontänding. I alla fall på Eljos grejer.
Dock så har jag aldrig gjort det själv.

//Patrik
Du ska nog inte tänka tanken heller pga att CE märkningen då inte gäller samt att det fortfarande är märkt med jordsymbolen där man då eventuellt skulle trycka in en tändtråd. Det finns kronuttag för det ändamålet, ALDRIG modifiera ett jordat uttag.:@

Om du har kollegor som gör på det viset så slå dom på fingrarna med valfri sida av kniven.
 
Glufsglufs skrev:
Du ska nog inte tänka tanken heller pga att CE märkningen då inte gäller samt att det fortfarande är märkt med jordsymbolen där man då eventuellt skulle trycka in en tändtråd. Det finns kronuttag för det ändamålet, ALDRIG modifiera ett jordat uttag.:@

Om du har kollegor som gör på det viset så slå dom på fingrarna med valfri sida av kniven.
Ja, men du det har du ju rätt i. Som sagt, eftersom jag aldrig gjort det så har tankeverksamheten aldrig gått så långt fram heller. :rolleyes::blushing:

//Patrik
 
Jag gissar att den där installationen är gjord på 60-talet med tanke på färgerna?

De två blåa är då troligtvis tändfaser och den svarta nolla.

Det kan vara rätt bra att veta att det är "fel" färger jämfört med idag, om det behöver göras nåt annat jobb på elen i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.