På youtube ser man ibland att dom lägger plywood på en bit skum som dom sedan skär på med cirkelsåg. Sågklingan går alltså igenom plywooden och lite in i skummet. Fördelen är att plywooden inte kämpar mot dig och biten du sågar av knäcks inte av i slutet osv.

Var hittar man något liknande i sverige? Dom säger bara "insolating foam" men vi använder inte sånt i sverige verkar det som. Någon sorts stor skiva hårdare skum, vad och vart?
 
Rickard.
Cellplast, ofta xps tror jag då den är slät men det går säkert också med "vanlig" också.
 
richardtenggren
EPS har ju lite jobbigare spånor än XPS har jag för mig :)
 
Jag har ett liggunderlag som jag sågar på och slipper allt fnas, tycker det funkar jättebra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Cellplast, ofta xps tror jag då den är slät men det går säkert också med "vanlig" också.
Är inte det praktiskt taget frigolit? Det låter som en dålig ide med tanke på hur svårt det är att bli av med små frigolitbitar. Det man ser i amerikanska videos verkar vara mer skum-aktigt?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Jag har ett liggunderlag som jag sågar på och slipper allt fnas, tycker det funkar jättebra.
Hur tjockt är det? Man vill ju inte gå in i golvet av misstag liksom.
 
Rickard.
A Adkit skrev:
Är inte det praktiskt taget frigolit? Det låter som en dålig ide med tanke på hur svårt det är att bli av med små frigolitbitar. Det man ser i amerikanska videos verkar vara mer skum-aktigt?
Skulle bli förvånad om det inte var xps men dela gärna en bild eller länk.
 
Jag har haft många olika, just för tillfället 6mm och 14mm och har ännu inte sågat igenom. Jag kör med sänksåg.
Dessutom mycket lättare att rulla ihop och förvara.

Rullade skumgummiunderlägg i olika tjocklekar på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A Adkit skrev:
Är inte det praktiskt taget frigolit? Det låter som en dålig ide med tanke på hur svårt det är att bli av med små frigolitbitar. Det man ser i amerikanska videos verkar vara mer skum-aktigt?
Frigolit brukar man kalla EPS. XPS är styvare och tätare (inga kulor i) och är det amerikanerna använder för detta.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Typ rosa golvisolering
 
richardtenggren
Frigolit är ett degenererat varumärke för EPS.

EPS och XPS består båda av polystyren men tillverkningsprocessen skiljer, expanderad mot extruderad.

Har för mig att jag sett något ”armaflex”-liknande matta med som borde fungera för ändamålet. Vet att vi haft något sånt i garaget tidigare, kanske någon form av ljudisolering för motorer.
 
V vectrex skrev:
Frigolit brukar man kalla EPS. XPS är styvare och tätare (inga kulor i) och är det amerikanerna använder för detta.
Det hade jag ingen aning om, jag måste kolla upp var jag kan köpa XPS och klämma på den lite granna.
 
Låna frugans yogamatta :crysmile:
 
nanowire nanowire skrev:
Prova valfri bygghandel
[länk]
Jo men det är "slut i lager" hos mig. Det är därför jag antog att cellplast bara var frigolit för dom hade bara "EPS" där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.