Hur är en sådan uppbyggd. Läst lite, men begriper det inte helt. Man har alltså tätning (glasfiber eller liknande) mellan karm och vägg som man sedan täckt med spackel? :S
ja, vid såna här frågor har ja verkligen tummen mitt i handen. Var börjar jag med att riva den eller plocka ner den. helst om det går så gott som hel.
Huset är byggt -61, teglat. Kommer väggen att vara förstörd bakom eller är det lätt åtgärdat? Vi har en del spackel då vi även skall måla om i hallen.
Vad behöver jag för verktyg, Något speciellt för att skruva ur karmskruvar. Finns dessa på så gamla eller är det spikat? Det verkar vara spacklat och övermålat så jag ser inte så noga =/

tack tack!
 
Jag antar att du har plockat bort fodren? Därefter brukar jag pilla ut all isolering som ligger mellan karm och vägg. Sedan tar jag stilettsåg/bågfilsblad/tigersåg och sågar av spikarna/skruvarna som karmen sitter med. Brukar vara 3-4 stycken på varje "långsida". Sedan är det bara att plocka ut karmen.
 
Tack!
Nej jag har inte gjort någonting. Har inte ens en aning om vilka delar som är för sig. Allt ser ut att vara ett enda stycke :O
Men ska jag ta ett stämjärn och trycka från väggen in mot ramen och vicka?
 
Slå in stämjärnet från karmsidan och bryt så bör fodret börja lossna.
 
okej, ska testa det imorgon!
tack!
 
Det ger mindre åverkan på väggen :)

Lycka till!
 
Tiger79 skrev:
Slå in stämjärnet från karmsidan och bryt så bör fodret börja lossna.
Kofot är väl att föredra, mer kraft, enklare att bryta och dessutom till för just det jobbet, stämjärnet förstör Du bara.
Har Du ingen kofot är det dags att köpa en nu, bättre ursäkt får Du inte på länge ;)
Bågfilblad funkar att såga av spiken med (i ett hus från -61 är karmen spikad till 99% säkerhet) men annars är en tigersåg underbar :pde gånger man behöver den d^_^b

Dörren sitter i karmen med gångjärn, mellanrummet mellan karmen och väggen täcks av ett foder, men det är nog målat och tapetserat några ggr sen huset byggdes så det ser ut som dom sitter ihop.

Hur väggen klarar operationen beror på vad väggen är gjord av?
 
Tack!
Gick lös på karmen idag. Inhandlade denna för stt såga av spikarna http://www.clasohlson.se/Product/La...Products/Hi/304130_X_2008-07-07_151707_79.jpg
Kofot har jag också köpt och den hjälpte till, men just fodret(alltid trott ni pratat om glasfiber =)) tog jag bort med stämjärn för att komma in och sedan avslutningsvis kofot.
Känns härligt. ska posta bilder imorgon. Väggarna är teglade och sen putsade så oundvikligt följde det med lite puts också, men inte så farligt. Dock tror jag att man får knacka av och lägga på nytt så det blir fint igen?
Tänkte göra ett valv av det(jag vet att många anser att det är 80-tal och helt fel, men men). Jag funderar på att bygga upp sidorna av plywood och såga ut kurvan och använda ett flexibelt material(?) till att böja över och sedan spackla över.

Som såhär
12mSwS.jpg
 
Knacka bort all lös puts och lägg på nåt nytt. Jag har använt putsbruk när det varit flera cm som ska fixas annars nåt spackel eller husfix eller liknande.

Finns säkert nån tråd med bra beskrivning på hur man gör ett valv på bästa sätt, själv vet jag inte för både frun å jag själv tycker det är fult å så är det helt ute :D men kom ihåg att Du får göra precis som Du vill och att det är Du som avgör vad som är snyggt hemma hos dej d^_^b

Classes såg fungera utmärkt för jobbet, hoppas Du får nån annan anledning att köpa en tigersåg framöver och lycka till med fortsättningen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.