Hej!
Har just investerat i en ny brunn på tomten. 90 meter djup med en sänkpump från Grundfoss. Kostar mig ca 50 tkr som det nu är dags att betala. Brunnen garanteras ge 1200 liter per dygn. Av brunnsborraren fick jag instruktioner om hur jag skulle testa detta. Och när jag testat detta verker det faktiskt som om brunnen ger ca 400 liter i timmen.

Men då jag precis testat klart hörde jag ett swischande ljud bakom ryggen, då jag vände mig om såg ju hur slang och el-kabel piskade i luften och sen försvann ned i brunnen med en rasande fart. På elkabeln som var ca 8-10 meter hade jag en elkontakt som slets av så jag gisar att allt föll minst ca 8 meter.

Lite chockade ringed jag brunnsborraren som meddelade att slang/pump/elkabel inte kan varit korrekt förankrat. Han samarbetar med ett annat företag som monterar pumpen och de har tydligen "lyckats" med detta en gång tidigare.

Några dagar senare ser jag nu att slang och elkabel är förankrat igen. Jag vet inte hur de fått upp det då jag inte var med, men brunnsborraren sade att det går att fylla hålet med vatten så flyter det upp igen.

Mina frågor jag nu har som jag hoppas att någon oberoende person kan hjälpa mig med. Till hjälp har jag en bild som visar hur det ser ut.

1) Hur är detta egentligen förankrat? Hänger allt bara i slangklämman runt slangen? En granne trodde att det borde finnas en wire under gummikåpan som håller allt, men med tanke på allt bara försvann ned i hålet verkar det ju inte som det.

2) Jag misstänker att man inte bytt pump utan att det är den som föll jag har kvar i hålet. Självklart måste jag testa pumpen igen, men har någon någon erfarenhet av något liknande och då om jag bör vara orolig om pumpen tagit skada av fallet? Den kan ju funka men ändå vara skadad tänker jag och kanske pajja tidigare än en hel pump.

3) Tittar jag på förankringen nu ser jag att tex elgenomföringen fortfarande är trasig (man har återanvänt de delar som slets sönder). Känns ju lite tråkigt att betala 50 tkr för något som inte är riktigt helt. Så frågan är ur el-perspektiv och vvs-perspektiv är detta verkligen okej att lämna installationen så här? Ur konsument-perspektiv tycker jag det känns tveksamt om man ska vara nöjd.

4) Hur tror ni man fick upp slang och elkabel? Kan det vara så att elkabeln är fäst i slangen med t ex buntband, så man slapp ta upp allt? Eller tror ni man tog upp allt ting och inspekterade pumpen samt el-kopplingen i pumpen?

Tacksam för alla kommentarer både från brunnskunder samt brunnsborrare!

Mvh
Fredrik Andersson
 
  • brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du bara ha vatten ur den på sommaren eller varför kommer vattenanslutningen upp ur locket?

Min brunn, som förvisso är 10 år gammal har en koppling ungefär en meter ner i röret där man tar ut vattnet i sidan, sen är det bara elen som går upp ur röret i ovankant.
 
Hej!

Nej det ska vara åretrunt vatten. Jag måste dock ha en frostvakt (värmekabel) installerad. Brunnen är ca 4 meter från huset och jag beräknar kunna dra in det om kanske 6m ånader 1 år.

Mvh
Fredrik
 
Det ser ut som en ejektorpump som du visar. Jag fick höra att det kallas sänkpump, men den var lång och smal såg jag på embalaget då de var här första gången.
 
4. Jag hade iaf ringt entreprenören och krävt att dom ska byta den trasiga dragavlastningen på elanslutningen.
 
Göran.W
Det där är så amatör mässigt det kan bli ja riktigt hemma pull.
Så här ska det se ut enl normbrunn 07 http://www.geotec.se/upload/cms/file/normbrunn_07.pdf se sidan 23
Så får det fan inte se ut man lägger aldrig året runt vatten över mark usch och fy.
Gör om gör rätt.
 
Redigerat:
Ja, det hela såg lite konstigt ut.
Elen borde ju likt vattnetledningen gå i ett rör i marken och inte komma upp ur locket. Kabeln ska den gå upp ur locket och sedan ner i ett markrör eller??

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Det är säkert en sänkpump (lång rörformad historia som sänks ner i brunnen) snarare än en ejektorpump (där två slangar går ner i brunnen; pumpen sitter ovan jord och nere i brunnen sitter ejektorn som ser ut som en metallklump. Plus att om det vore en ejektorpump skulle det inte gå ner någon elkabel i brunnen).

Jag är brunnsamatör men misstänker nog att själva kopplingen (dvs den vi ser på bild här ovanför) borde sitta en meter ner i marken, med en betongring och -lock ovanför sig. Att ha den i marknivå verkar inte särskilt frostsäkert. Slang och kabel borde sedan gå vidare nere i marken och in i huset. Om det går att gräva är det bättre än att lita på en frostskyddskabel som drar ström...

Håller med föregående talare om att man tydligen använt en manschett avsedd för ejektorpumpar. Man tar vad man har! Det är nog ingen fara i och för sig, men om nu firman är tomtar så är väl det ett symptom.

Svar på fråga 1 - såvitt jag förstår är det faktiskt slangen som håller pumpen uppe, och wiren är mer en säkerhetsåtgärd. Därav följer att det är viktigt att dra åt slangkopplingen ordentligt, och det har man tydligen inte gjort..

(MagnusSt - det var en förskräckligt dyr koppling du har :))
 
Göran.W
Det ser inte konstigt ut utan det ser bedrövligt ut.
Det ska utföras enl normbrunn 07 som är branch praxis och där med punkt.
Håll inne 15 000 tills dom gör det enl normbrunn 07
Gissar att hålet kostar ca 35 000

Edit så SKA det se ut http://www.geotec.se/vatten-ar-vart-viktigaste-livsmedel/typgodkand-vattenbrunn-kvalitetsbrunn/

Dom har gjort en drag avlastning som inte uppfyller gällande el säkerhet krav.
Drag avlastaren hålls på plats av en slang klämma och hur godkänt är det.
Jag hittar faktiskt ingen dom gjort rätt.
Jag hoppas att TS inte betalt utan håller inne pengar tills det blir fackmässigt utfört.
Bor TS i närheten av Tomelilla kan jag förklara för tomten som varit där hur det ska se ut.
 
Redigerat:
svartöra skrev:
(MagnusSt - det var en förskräckligt dyr koppling du har :))
Det kostar att ligga på topp :D

(Såg att 1" kopplingen kostade 406 spänn så jag gissar att tryckfelsnisse har varit framme)
 
Elkabeln ska gå ner genom röret från borrtoppen och vattenslangen ut genom röret under mark, precis som man tidigare nämnt. Låt dom göra om och göra rätt, eller om det är ett hempul (som det ser ut som) gör om och gör rätt.
 
Göran.W
Amen
 
Herregud! Stackars människa!
Tragiskt att människor ska behöva gå en kurs för att våga lita på så kallade "fackmän".
 
Hej!

En sak som inte syns som jag borde nämt vilket flera har påpekat som gör att firman kanske framstår som lite oseriösa. Ni får gärna ifrågasätta min egen bedömning.

Platsen för brunnshålet är i en rabatt ca 5cm djup direkt ovanpå berg. Så firman sade att jag måste ha en frostvakt eftersom det inte går att gräva på platsen. Förmodligen hade de kanske gjort som ni säger att man ska om det gått att gräva. Eller finns det ändå bättre lösningar?

Men jag tar tacksamt emot åsikter angående montaget och framför allt förankringen som jag ifrågasätter starkt

PS stort tack för alla svar!

Mvh
Fredrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.