Den får inte byggas in i en skyddsburk, eftersom den ej har symbolen "F med tak". Du måste ju fortfarande ha minst 9cm luftrum mellan nya taket och bef. tak.. som med de flesta andra spottar. Så inget speciellt med denna.
 
Tack Rrrrr,

så F med triangeln betyder att den inte får sättas i burk?

P
 
F i triangel betyder att den får fällas in i tät byggnadsdel.
F i triangel med tak betyder att den får fällas in i tät byggnadsdel och övertäckas med "potta".

Man behöver bara potta ifall man fäller in spottar där de finns risk att något kommer mot. Tex i tak fullt med isolering/spån osv..
 
Rrrrr skrev:
F i triangel betyder att den får fällas in i tät byggnadsdel.
F i triangel med tak betyder att den får fällas in i tät byggnadsdel och övertäckas med "potta".

Man behöver bara potta ifall man fäller in spottar där de finns risk att något kommer mot. Tex i tak fullt med isolering/spån osv..
Hm...jag tror att du är ute och cyklar lite, eller?

F:et betyder att armaturen får monteras på brännbart underlag

F med "tak" betyder att armaturen får övertäckas med isolering

http://www.lumiance-lighting.com/images/stories/catalogs/SE/Installation av downlights.pdf
 
Men där ser det ju ut som avståndet till brännbart har varit löjligt litet, eller är det bara en synvilla?
 
jag tror ca mellan 15- 25 cm
 
Avståndet till brännbart (vp-röret) var nog betydligt mer nära än 15cm.
 
Tittar man lite noga på bilden så har de kladdat färg på Vp röret när taket rollades, dvs rollern har nått upp genom hålet till röret. Röret ligger troligen max 10-20 mm ovanför hålet. Trätaket ser ut att ligga strax ovanför röret. Så jag gissar på max 50mm till trätaket, troligen mindre. Det där borde ju vara åtalbart.
 
där är mera än 50mm upp till träet.
det sitter infälnads spottar där som är ganska stor plats uppåt så tippar nog på 100mm upp till träet och kanske 70-80 till röret.

jag kan ju säga att jag håll på att tappa hakan när jag såg hur det såg utt där under.
titta på kablen jag hittade ochså
 
Nu hänger jag inte med....

Betyder det att jag inte kan gå på de klassningar som leverantören själv lämnar?

Tack

Petter
 
Om du har ont om plats föreslår jag att du sätter 20w spottar dom går att sätta i en vanlig kopplingsdosa.
 
snaggletooth skrev:
Hm...jag tror att du är ute och cyklar lite, eller?

F:et betyder att armaturen får monteras på brännbart underlag

F med "tak" betyder att armaturen får övertäckas med isolering

[länk]
Vadå ute och cyklar? De var ju ungefär samma sak jag skrev.. fast med andra ord :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.