Hemmakatten
Skulle ni upplåta ert hus för film- eller reklaminspelningar eller fotograferingar? Har fått frågan nu ett par gånger dels från en "Location Scout", dels från en fotograf som sett vårt hus i nån tidning. De betalar för sig, 15-20' per dag är tydligen vanligt enligt de själva (dock innan förhadling). Hittills har vi tackat nej (min man tyckte dock att den fotograf som ville göra ett baddräktstema med internationella fotomodeller kunde vi väl låtit komma hit... )

Vad säger ni? Är det integritetskränkande eller en kul grej?
 
För 20 per dag hade jag lätt tagit det.
 
Jag har erfarenhet av detta såsom representant för fastighetsägare av hyreshus. Filmteamet orsakade en vattenskada.

Alltså; Begär att få se att de har en försäkring som täcker ev. skador! Kolla också själv med ditt eget försäkringsbolag hur de ställer sig till att du hyr ut huset.
 
Absolut en kul grej.
 
15-20 per dag? Oj det är ju ett självklart val
 
Hemmakatten
Nu är det ett välkänt färgfabrikat (men kanske inte det allra mest välrenommerade) som skall göra en reklamfilm som skall gå på tv. De ville filma efter påsk, men det får inte vara snö kvar. Vi har mycket snö och sa nej, men fick ett mail från denne "Location Scout" idag som säger att inspelningen är uppskjuten till i början av maj och undrar om vi ändå inte kan tänkas vara intresserade. I det här fallet är det mest utomhusbilder vad jag kan förstå.

Tack för råden om försäkring, Fabrikör Stava.
 
Do it. Lätta pengar! Låt dom bara veta att dom inte ska känna sig som hemma.
 
Okända människor som strövar omkring i huset känns inte speciellt roligt, vet inte om det skulle vara värre om man själv var där eller om man åkte bort. Är ni rädd om integriteten så beror det kanske lite på om det är gentemot dem (reklamfolket) eller mot de som kommer se annonserna och som ev. kommer att förstå att det är erat hus de är i. I det senare fallet så får man väl se till att det inte tas bilder utifrån så att huset kan kännas igen, utan bara från den mer anonyma insidan.
 
Hmm, en vän till mig lånade också ut sitt hus till en filminspelning. Han blev ersatt med 12000. Först någon vecka senare fick han reda på att han lånat ut huset för en porrfilmsinspelning. Kanske inte det mysigaste
 
W
Skulle jag aldrig gjort för 15 - 20000 det är det absolut inte värt med tanke på vad som kan hända + att det känns helt fel för min del, varför vet jag inte riktigt.
 
Nope! Mitt hem är min borg.
 
Om man bara kan försäkra sig om att det verkligen är en reklamfilm, eller annan seriös film, med erfarna profesionella seriösa människor så varför inte? Och givetvis att försäkringsfrågor etc. är i ordning.

Kanske läge att kolla vad det egna hemförs. bolaget säger. Kanske finns moment som inte gäller om huset nyttjas för kommersiella ändamål.
 
+1 på försäkring, eller "återlämnande i samma skick". avlägsen bekant lånade ut hus till filminspelning. den spindelvävs-spray som scenen tydligen krävde (skulle se obebott ut) var inte helt lätt att få bukt med.
 
Jag fick erbjudande att hyra ut till reklamfilmsinspelning men kände att det var porrfilmsinspelning av någon anledning. Kom aldrig till prisdiskution.
 
Det ska ofta in väldigt mycket utrustning, kameror, stativ, inredning, soffor etc etc. Det blir som en inflyttning och det brukar ge en del skavanker. Inte tar de av skorna heller.
Nej, jag skulle inte göra det för 20000, men förmodligen för 40000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.