http://www.bast-billigast.se/bast_billigast_fonster_dorrar.html

på sidan 13-14 finns en bild på bottenkarmen i genomskärning, där enligt försäljaren blecket skall monteras in under själva karmen i den lilla vinkeln man kan se. Alltså inget spår i karmen som man är van vid. Försäljaren menade att denna variant är bättre då man undviker att få in fukt i själva karmen via urfräst spår.
Står nu och väger om jag ska köpa dessa fönster just för det här med blecket.

Vad tror ni som kan det här. Går det montera blecket på detta vis.
 
Redigerat:
Då ska man montera fast blecket innan man monterar fönstret då? Eller hur fasen har dom tänkt att man ska få dit blecket i efterhand?
 
Ja han sa nåt om att blecket ska dit innan fönstret monteras...
 
Det torde gå alldeles utmärkt om det görs på rätt sätt och blecket är bockat för denna infästning.
En silikonsträng och några små skruvar underifrån borde fungera, men jag har aldrig provat själv och är ingen expert.
 
A
Ser inte dörren ut som den är ut och in??
 
Ja dom där fönstren skulle nog få vara jädrigt billiga innan jag köpte dom. Verkar skitjobbigt att montera blecken först. Men visst, det går ju.
 
Blir ju en del extra bök om du vill byta bleck, vilket inte är så troligt, men ändå en svaghet i denna konstruktion, om det måste dit innan montering av fönstret.
 
Kanske går att såga ut ett spår annars men en ryggsåg, eller verkar karmen för smal(låg) för det tro....
Eller hur dumt är det att helt enkelt bara ha en bockning upp mot karmen o sen silicon. Känns inte helt ok va?
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Ja dom där fönstren skulle nog få vara jädrigt billiga innan jag köpte dom. Verkar skitjobbigt att montera blecken först. Men visst, det går ju.
ja billiga är dom:D
 
Jag skulle gjort som velfac gör med sina fönster. Antingen limma en u-profil under alt limma skruva en gles under där med än tätremsa på som gör att du får en bleckskåra. Det sistnämnda kräver dock att du har plats för det
 
Skulle du vilja utveckla det med u-profil?
 
Det finns regler för hur bleck skall bockas och hur uppvik skall göras, samt hur höga uppvik samt bakkant skall vara.
Om du skulle sälja huset och det görs en överlåtelsebesiktning är jag helt övertygad om att det blir anmärkning på blecken.
 
Får väl leta vidare efter andra fönster då :(
Synd bara då fönstren kändes mycket gedigna i övrigt när vi var o kollade i deras utställningshall i jönköping.
 
Om man verkligen vill ha fönstren gissar jag att det är rätt enkelt att med en fräs fräsa ett spår där an vill ha det...
 
Jag har gjort som viktorj skriver(om jag förstod det rätt) på några av mina gamla fönster när jag tilläggsisolerade.
Satt en bräda ca 1mm under fönstret som jag fäst blecket i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.