Bor i hus utan JFB och har givetvis tänkt uppgradera inom en inte allt för avlägsen framtid. Har dock en fråga om ett påstående som en flyktigt bekant som är elektriker gjorde.

Bakgrunden var ett rätt allvarligt misstag som tidigare ägare gjort och som jag fick äran att upptäcka. Nämligen att en lamparmatur i badrumstaket var stömförande. Upptäckte det när jag skulle byta lampa och det brände till så där skönt när jag tog i första kupolmuttern för att lossa. Tur man inte stod nyduschad och balanserade med en fot på elementet...

Vad som hade hänt? Jo, herr hemmapulare utan någon som helst elunskap, hade tyckt att lyset från de 2 spottarna i det nya badrumsskåpet (installerat av elektriker) var för dåligt varpå han själv satt in en taklampa och dragit ner en kulo till kopplingsdosan över skåpet. Väl där blev han väl förvirrad eftersom det fanns 4 kablar att ansluta till. Fas, nolla, jord och tändkabel (fasen går direkt till trafon för 110v uttaget som alltså är strömförande även om belysningen är släckt). Han lyckades koppla lampans nolla och fas korrekt, så lampan fungerade bra, men när det kom till den där luriga gulgröna kabeln så valde han att inte koppla den till den inkommande gulgröna utan istället koppla till den till svart kabel som i detta fall var obruten fas. Perfekt.

Jag fixade givetvis till detta och bytte även ut kulon mot EKK. Lampan han köpte hade i alla fall rätt IP klass för badrum. Inte illa.

När jag nämnde detta för min flyktiga bekantskap som äger en elfirma så sa han att "det går inte att koppla så" (no shit Sherlock) och tillade snabbt att "eller du har kanske ingen jordfelsbrytare". Och här uppstod frågan, skulle felet ha upptäckts i samband med inkoppling av JFB?

I min värld, som inte är elektriker, så skulle väl detta inte ha upptäckts i alla fall förrens jag tillslut lagt handen på armaturen varpå JFB skulle lösa ut? Jag begriper inte vad han menade men som sagt jag är inte heller elektriker.
 
Jag instämmer helt i din uppfattning. JFBn löser först när det går en felström.
 
Strömmen måste flyta någon annanstans än mellan fas och noll för att JFB skall lösa.

Dvs den hade löst först när du tog i lampan då din kropp leder iväg strömmen till jord.

Be din kompis byta jobb.
 
NJA!!!
sitter armaturen i ett trätak så hade inte JFB löst ut (förrens du lägger handen på)
sitter den däremot i betongtak så hade nog JFB löst ut
 
Tack för svar. Då kan jag sluta fundera på vilken lektion på elläran som jag skolkade ifrån.

EyEr0n:
Ingen kompis, bara en person jag träffat någon gång då och då. Men om jag träffar honom så... Skämt och sido, han kanske missförstod någontin.

nisse123:
I detta fall är det ett trähus så strömmen hade ingen stans att ta vägen.
 
mmar2087 skrev:
När jag nämnde detta för min flyktiga bekantskap som äger en elfirma så sa han att "det går inte att koppla så" (no shit Sherlock) och tillade snabbt att "eller du har kanske ingen jordfelsbrytare". Och här uppstod frågan, skulle felet ha upptäckts i samband med inkoppling av JFB?
...som äger en elfirma tolkar jag som behörig installatör. Känns kanske inte helt "kvalitetssäkrat" om detta är den högsta behörigheten på firman.
 
Menade han verkligen att JFB skulle lösa så fort strömmen slogs på då?
 
Bo.Siltberg skrev:
Menade han verkligen att JFB skulle lösa så fort strömmen slogs på då?
Jag uppfattade hans kommentar så, att det inte skulle ha gått att koppla på detta sätt och strömsätta armaturen om jordfelsbrytare funnits, men som sagt både han och jag kan ha missförstått varandra så det finns ingen anledning att bli upprörd i magen över det . Jag kom bara att tänka på det idag när jag återigen bytte lampan och satte i lågenergi. Utan stötar denna gång. :)
 
Säkert bara ett vanligt missförstånd, han trodde säkert du menade att fas och jord skulle få kontakt med varanda via armaturen tex då man slår på den......så tänkte även jag när jag ögnade igenom så jag var tvungen att läsa noggrant efter att ha läst de andras svar och såg då att det var kopplat på annat vis.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.