Jag har lite funderingar kring hus med källare. Källare i hus innebär normalt sett en riskkonstruktion med risk för förhöjd fukt samt därmed mögel. Om ni har eller tittar på hus med källare, låter ni den då alltid vara oinredd eller har/räknar ni med att fixa till så att ni har ventilerade golv/väggar och ev. dränering runt huset mm?

Ni som har källare - har ni problem med miljön i källaren/mögel?
 
AnneFi
Jag skulle aldrig vilja ha ett hus utan källare.
i källaren har vi badrum, tvättstuga, pannrum/verktygsrum och datorrum.

Vi har klinker i hela källaren, puts på väggarna. tvättstugeinredningen i trä på en innervägg.
Våra kläder finns i källaren i antonius från ikea. de känns bara fuktiga om jag missat avfuktaren på sommaren.

vi har haft lite putssläpp på en yttervägg annars ett väldigt behagligt klimat.
 
Det kan vara väldigt olika. Ett hus jag hade, hade en helt torr och fin källare. Men där tror jag man gjort så när man byggde, att man liksom byggt källare på marken och sedan fyllt upp med sprängsten till 1½ meters höjd. Hela tomten var förhöjd i förhållande till omgivningen.

Ett annat hus hade en sunkig källare där saker möglade och putsen släppte från väggarna. Men det huset var mer traditionellt, nergrävt i jorden.
 
Vi bor med källare, nedgrävd i upplandsblålera. Har 1 förråd, 1 rum för bollspel, klädkammare, 1 dusch/toa, tvättstuga, pannrum, 2 st bostadsrum.
Bostadsrummen har en finsats gjuten ovanpå plattan sen gammalt, jag har lagt frigolitskivor med spår för värmeslang + spridningsplåtar, laminatgolv.
Badrummet är uppbilat och efter V/A dragning gjutit EPS - flytspackel - golvvärmeslang - klinker.
Resten av källaren har målade original betonggolv.

Vi dränerade om -03, la nytt dagvatten och V/A utanför huset. Spikade platonmatta + resten av platonsystemet på ytterväggarna och återfyllde med singel närmast väggen.

Det var inga problem med fukt innan dräneringen och det blev ju inte sämre efter heller så vi lever med en problemfri källare.

Nästa hus OM vi byter blir enplanshus utan källare eftersom vi förmodligen ;) blir äldre och ofärdigare så kan vi bo kvar längre i ett hus utan trappor.
Vi behöver heller inte utrymmena nu när sista barnet är snart 20 och inte spelar innebandy inomhus med 5-6 kompisar längre. Med mindre barn skulle jag inte vilja vara utan ytorna som källaren ger men vi har tidigare bott i 11/2-plans hus och man kan i princip lika gärna ha ytorna på övervåningen iofs. Eller i en enplanare på 250 m2 men såna tomter är det ju sällan inne i stan till överkomligt pris.
Men efter 2 hus med källare och ett med övervåning kan jag konstatera att barnen hörs betydligt mindre när dom är i källaren än när dom är på övervåningen så det är nog att föredra.
 
Jag är uppväxt i ett hus med källare och det har lärt mig att man inte har saker på golvet i källaren. Senast i våras fick min mor cirka 3dm djupt avloppsvatten på golvet efter att avloppsledningen 50 meter från hennes tomt hade havererat. Eftersom huset är gammalt så täckte försäkringen i princip upptorkningen, men duschrummet får hon bekosta själv om hon vill kunna använda igen. Inga ytskikt återställdes.

Vårt nya blir 1,5-plans på en kulle...
 
Vi har bott i källaren enbart under 18 månader under husrenoveringen och lär ha kvar sovrummet i tvättstugan ett knappt år till innan vi är klara med övervåningen och vi stortrivs med klimatet. Del av källaren är från 30-talet och en del är nybyggd.

Vår källare är inredd, men klinker på golv och puts på väggar med golvvärme i hela plattan. Jag är uppväxt med källare och gillar förvaringsutrymmet och stor tvättstuga vilket man av någon anledning sällan har om den är ovan jord skumt nog.
 
Källare är perfekt till att ha matkällare, tvättstuga, torkrum, dusch och bastu. Jag har en arbetsplats i källaren, men det är lite på gränsen. Den största fördelen är att boutrymmen ovanför källaren är garanterat torra och fina. Källaren är som en buffert. Man kan även dra (om) kablar lite lätt.

Mitt nästa hus skall ha källare. Om jag får som jag vill. ;)

Riskkonstruktion? Tror att det är den säkraste grundläggningen av de alla. Man skall givetvis inte inreda källaren med något annat än stenmaterial.
 
Nej, jag skulle aldrig köpa hus med källare. Är uppvuxen i enplanshus utan källare, min sambo likaså. Även mina föräldrar växte upp i enplanshus byggda på 50-talet utan källare. När vi letade hus för ungefär ett år sedan så åkte vi inte ens på visningar om huset hade källare. Vi köpte tillslut ett 2 år gammalt enplanshus med gjuten platta på mark. Nu slipper vi springa i trappor och oroa oss för alla problem som det innebär med källare; fukt, dränering, mögel, översvämning etc... Är själv närmare 2 meter lång så även den undermåliga takhöjden i vissa äldre källare gör att jag inte trivs.
 
L
Har nyss köpt ett äldre hus byggt -25, med 2.45 i takhöjd i källaren ...
 
Jag tycker det beror på det topografiska läget. Jag skulle inte vilja ha en källare om huset låg i en lågpunkt, men på en kulle så är det bara fördelar med en källare. Som redan nämnts, pannrum, tvättstuga, förråd, verkstad, bastu mm är alla saker som passar bra i en källare.

Bara man undviker organiska material i direktkontakt med golv och ytterväggar så.

Jag har källare (och bor på en kulle), och efter att ha rivit ut alla uppreglade väggar och golv och ersatt dem med putsade väggar och klinker på golven, så är det en jättebra källare!
 
jag skulle aldrig köpa ett för litet hus med en källare med planer på att bo i källaren :). Har ungefär samma uppläggning som AnneFi och är mycket nöjd med att avlasta den verkliga boytan med så många användbara m2.
Källaren är på ca 110m2 och där finns ett litet elrum (?), pannrum, akumulatorrum med liten verkstan, tvättrum med separat klädvård typ stryck- och syrum, förvaring av allt möjligt, stor badrum, bastu, fin hall och .... rymmer också ett garage och ett skyddsrum. Så var det planerat när huset byggdes och så får det förbli. Klinkergolv och putsade väggar, en avfuktare som hjälper till genom fuktiga årstider. Har aldrig hittat mögel någonstans i min källare.
Ibland hittar man dock ett hus som borde aldrig haft en källare. Grannhusets källare översvämmas varje år vid snösmältning ..... ligger lågt och lägre än gatan och tätt på grundvattens nivå så det är en konsekvens att bygga med källare på fel plats....
gaia
 
Har källare med gillestuga (enkel mörkläggning för projektor), ett sovrum, hobby rum (m pingisbord), stor tvättstuga, dusch, bastu, toalett. Mkt stabil temp året om dvs svalt o skönt på sommaren. Hus utan källare är nästan helt uteslutet.
Att källare är en riskkonstruktion håller jag inte alls med om så länge det inte finns några ingjutna reglar i betongen. Torpargrund och äldre plattor på mark. Då kan man prata riskkonstruktion.
 
Jag ser källaren som någon mycket bra, jag har precis köpt ett hus med källare (naturstensgrund). Källaren är väl alltid bra att ha saker i, själv skulle jag dock klarat mig rätt bra utan eftersom jag inte är någon samlare. I den perfekta världen skulle man haft ett STORT garage med pannrum, verkstad, plats för bilarna och lite förvaring. Dock går det inte att få allt så då är källare ett bra alternativ till sådana delar.
 
Jag gillar också källare. Är uppvuxen utan och var då alltid avundsjuk på dem som hade gillestuga m.m i sina källare. Bor man som sagt inte väldigt lågt, så är väl fortfarande de kvadratmeter man får i en källare ganska billiga att bygga? Plattan behöver man ju oavsett, så det blir ju bara väggarna och ett extra bjälklag som de kvadratmetrarna kostar. Och då får man bra förråd, pannrum, matkällare m.m.
Den enda nackdel jag hittills kan komma på är att det med källare är svårt att få till lösningar där man får terrrasser utomhus i samma nivå som golven inne.
 
Vi har precis köpt hus med källare.
Våra planer är att ha det som förråd, tvättstuga och för pannrum så klart. Det blir inte "rum" där nere, då jag har läst alldeles för mycket här för att våga mig på det. ;-)
Någon gång kanske det blir även ett lite lyxigare badrum där nere, men först måste vi fixa till lite jordgolv.

Men maken planerar att ha en bar där nere i sinom tid, men det får bli i oorganiska material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.