Vi har hittar ett riktigt drömhus med den lilla haken att det finns låga halter av arsenik i vattnet från den borrade brunnen. Det är åtgärdat med rening och man tar dricksvatten från en extra kran i köket. Men hur är det att pyssla med detta renande? Och vill man ha det som badvatten till barnen? Vattna grönsaker med? Finns det något mer man kan göra för att åtgärda det? Skulle du köpa ett hus med det problemet?
 
Dåligt vatten är ett pyssel (vårt är inte drickbart utan vi måste hämta på en annan fastighet), men det är hanterbart.

Vi köpte gården väl medvetna om att både tillgång och kvalité var stora problem, men andra aspekter övervägde i vårt fall.

Vad gäller arseniken så är väl den första frågan om halten är 10% av gränsvärdet eller 90%. Sedan får man göra en bedömming. Jag tvivlar på att bad eller bevattning skulle vara problematiskt, men här gäller det att skaffa sig kunskap. Kommunens Miljö- och Hälsoskydd kan vara en bra första instans för rådgivning.
 
Vi har arsenik-vatten, det ligger orenat över gränsvärdet på 10µg/l (ca 25 µg/l). Renat ligger vi mellan 0 till 8µg/l. Har skrivit lite om det i den här tråden; http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/174282-arsenik-i-borrad-brunn.html

Vi renar vårat redan vid pump/hydroforen, på så sätt är hela huset renat, inte bara vid kökskranen..

Låt inte arseniken hålla er tillbaka för att köpa huset, det finns bra rening..
 
Redigerat:
Jag håller med ovanstående, att det inte borde kategoriskt utesluta ett köp. Kolla med kommunen och företag som kan vattenrening. Frågan om hur nära gränsvärdet det är kan också vara intressant, men det är självklart inte så att om värdet är 11mg/l (om nu gränsvärdet är 10) så dör du...gränser sätts ju med bred marginal.
 
Om det är drömmhuset med stort D så är problem till för att lösas. Tekniken finns ju, men det blir mer knöligt än om det varit 100%-igt från början.

Personligen hade jag gjort som kungen "vänt blad" och tittat vidare, men så är jag väldigt nojig för mat och dryck.
 
80% av alla enskilda brunnar har anmärkning på vattnet. 20% har otjänligt vatten. Det är väldigt vanligt att det är nåt som behöver åtgärdas i vårt svenska vatten.
Det ska ju kommas ihåg att det är ju ingen som dricker orenar vatten i stan.
Och är det bara arsenik du har är det inga problem.
Det finns som sagt dricksvattenrenare att sätta under diskbänken alt. Filter som renar hela huset.
Har du väldigt höga värden är det sistnämda att rekommendera.
Klart ni ska köpa ert hus!!
 
Vattenrening idag är både snabbt och smärtfritt (men det kostar ju några kronor förstås). Lägg in ett nytt filter vid hydroforen så är ni på säkra sidan!
I Stockholm byggs ju ständigt det kommunala nätet ut också. Här ute på Ekerö (utanför tätort) kommer kommunalt VA i slutet på året... :)
Vi har dock väldigt bra vatten så för oss är det mest en kostnad... fast förstås skönt att veta att det sen aldrig blir några problem...

//Anders
 
Men hur mycket jobb är det med renandet av vattnet? Vad kostar en sån där mer om fattande rening som inte bara rör dricksvattnet? Eller kan man ha båda?
 
Det är egentligen inget jobb alls, det sköter sig själv. Man får titta till den lite då och då.. Inget betungande.. Att ha kvar båda känns lite onödigt, har du rent vatten redan vid pumpen så behövs ju inget mer rening..

Kostnaden är inte allt för dyr, i den lösningen som jag har behöver man ett "järnfilter" (200l sandfilter med backspolning), ett mindre normalt vattenfilter samt en doseringspump. Dock måste man ha en hydrofor (inte en hydropress) för det skall funka.

Sedan tillkommer en årsavgift för den "lösningsvätska" som man använder..

Kolla på den länken som jag hänvisar på i den andra tråden och kontakta det företaget, han är mycket bra att göra med och svarar på frågor man kan ha..
 
Hej,

Gräns- och riktvärden är självklart satta med marginal, men när det gäller ämnen som just arsenik är det viktigt att ändå hålla sig till dessa värden.

Arsenik är inte bara ett ämne som ger akuta problem vid exponering för höga halter, utan det är ett ämne som kan ge upphov till problem vid långtidsexponering av lägre halter. Därför är det viktigt att rena vattnet om man har arsenik i det. Jag skulle rekommendera att man renar allt vatten - det är inte kul att känna att man äter grönsaker som blivit vattnade med vatten som innehåller arsenik.



Om man använder vattenreningsfilter är det viktigt att tänka på att man byter filtret så fort det är mättat. Är ett filter mättat kan det avge högre halter är vad som fanns i vattnet från början. Ett filter är även en "trevlig" tillväxtplats för mikroorganismer. Om filtret inte byts/rengörs när det ska kan det lossna sk biohud från det om man t.ex. öppnar kranen lite för snabbt.


En annan sak som är viktig att tänka på när man har vattenrening som backspolar, är att denna inte kopplas på det enskilda avloppet om detta inte är dimensionerat för det. Det kan överbelasta och skapa problem för avloppsreningen.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.