Idag hade jag tänkt byta källardörr, mina föräldrars gamla hus byggt 1923 och som farsan renoverade på 70-talet. Han flyttade då källartrappan för att få plats med garage och tog alltså upp ett nytt dörrhål, grunden är betong, antagligen med en massa sten som utfyllnad.

Idag bröt jag upp karmen och till min stora fasa är det ganska mycket hålrum just bakom karmen, lite lätt utfyllt med puts och frigolitspill. Finns inte en chans att karmskruvarna får nåt bra fäste. Den gamla karmen satt med spikar i träbitar som var ingjutna. Den nya dörren har förborrade hål för karmskruven så jag kan ju inte använda mig av dom befintliga fästpunkerna.

Vad gör jag nu?

Erosion i betongvägg där en gammal dörrkarm har tagits bort, synliga hålrum och frigolitspill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karmhylsor och lång skruv. Borra och plugga för skruven efter du märkt ut.

Karmhylsa är förövrigt betydligt roligare att arbeta med motför "karmskruv" (essve programa) då man kan justera in dörren på ett bättre sätt före man skruvar fast den.

Alternativet är att köpa vägglagningsbruk och putsa upp jämn yta och sedan montera.
 
Har du tillräckligt med utrymme så kan du fästa en planka som du sedan fäster karmen i.
Det finns betongskruv och lättbetongskruv som du kan fästa karmhylsor med.
Det brukar även fungera med skruv och plugg (använd skruv med tillräckligt korrisionsskydd).
Du kan göra nya hål i karmen som stämmer med den tidigare infästningen, det blir endast några extra plast lock som du inte lär tänka speciellt mycket på.
Är det helfyllt i mitten eller endast ifyllt närmast karmen?
Det kan vara möjligt att fixa trä fästpunkter på önskat ställe.
Ett lågexpanderande fogskum kan vara ett bra komplement om det är svårt att att på fästpunkter att dra så som man vill.
Det finns en hel uppsjö av sätt att fästa en karm bra och det är bara att välja något efter förutsättningarna på plats.
Vad för betong är det? (lättbetong, betong fylld med sten, hårdbetong)
Är "mellanrummet" solitt eller bara lockat längst ut?
Är det puts som syns?
 
OK, tack!
Jag kanske skulle skrivit att dörren levereras med karmhylsor, skruvarna som kom med var 65 mm långa men jag har nu googlat och sett att det finns längre (92 och 132 mm) från Essve, dock ser inte mina ut exakt som Essves men antar att det funkar ändå.
 
1 123abc skrev:
Har du tillräckligt med utrymme så kan du fästa en planka som du sedan fäster karmen i.
Det finns betongskruv och lättbetongskruv som du kan fästa karmhylsor med.
Det brukar även fungera med skruv och plugg (använd skruv med tillräckligt korrisionsskydd).
Du kan göra nya hål i karmen som stämmer med den tidigare infästningen, det blir endast några extra plast lock som du inte lär tänka speciellt mycket på.
Är det helfyllt i mitten eller endast ifyllt närmast karmen?
Det kan vara möjligt att fixa trä fästpunkter på önskat ställe.
Ett lågexpanderande fogskum kan vara ett bra komplement om det är svårt att att på fästpunkter att dra så som man vill.
Det finns en hel uppsjö av sätt att fästa en karm bra och det är bara att välja något efter förutsättningarna på plats.
Vad för betong är det? (lättbetong, betong fylld med sten, hårdbetong)
Är "mellanrummet" solitt eller bara lockat längst ut?
Är det puts som syns?
Materialet i väggen är antagligen betong fylld med sten.
Det verkar som att in- och utsidorna är putsade efter att karmen är satt och då har man nog pressat in en del puts som förhoppningsvis ger stöd åt den nya karmen. Men i mitten är det ganska tomt upp till 5 cm in (bortsett från frigoliten).

Lutar nog mot att jag köper längre skruv och pluggar i betongen men funderar ändå på om jag skall fylla ut hålrummen med bruk så att karmarna får ordentligt stöd.
Vad skall man använda; Murbruk eller putsbruk?
 
Redigerat:
A aweste00 skrev:
Materialet i väggen är antagligen betong fylld med sten.
Det verkar som att in- och utsidorna är putsade efter att karmen är satt och då har man nog pressat in en del puts som förhoppningsvis ger stöd åt den nya karmen. Men i mitten är det ganska tomt upp till 5 cm in (bortsett från frigoliten).

Lutar nog mot att jag köper längre skruv och pluggar i betongen men funderar ändå på om jag skall fylla ut hålrummen med bruk så att karmarna får ordentligt stöd.
Vad skall man använda; Murbruk eller putsbruk?
Under karmen så använder du vad har tillgängligt det kommer inte synas ändå, olika hårdheter kan göra att det spricker med tiden men om det inträffar så ser ingen det ändå och du kommer inte märka något.
Om du använder betongskruv eller andra skruv så se till att skallen på skruven är av rätt storlek så den sjunker in i karmhylsan och håller den på plats, annars kan du inte efterjustera om det behövs utan att först skruva ur skruven helt.
Skruven ska även vara avsedd för utomhusbruk med lämpligt korrosionsskydd.
Fattigmansbetong (med sten i) är hård, du borde få en väldigt bra fastsättning i den.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Under karmen så använder du vad har tillgängligt det kommer inte synas ändå, olika hårdheter kan göra att det spricker med tiden men om det inträffar så ser ingen det ändå och du kommer inte märka något.
Om du använder betongskruv eller andra skruv så se till att skallen på skruven är av rätt storlek så den sjunker in i karmhylsan och håller den på plats, annars kan du inte efterjustera om det behövs utan att först skruva ur skruven helt.
Skruven ska även vara avsedd för utomhusbruk med lämpligt korrosionsskydd.
Fattigmansbetong (med sten i) är hård, du borde få en väldigt bra fastsättning i den.
OK, har varken puts eller bruk hemma så jag får köpa imorgon.
Men om jag köper den här så bör det väl funka?:

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/lättbetongskruv-essve-8x120-mm-50st
 
I min källare bestod väggen runt dörren av lättbetong som sprack direkt man pekade en borr mot den. Så jag skummade fast min källardörr med vanligt fogskum av bättre kvalitet. Fungerade utmärkt de år vi bodde kvar i huset.
 
  • Gilla
SvenzzOon och 1 till
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
I min källare bestod väggen runt dörren av lättbetong som sprack direkt man pekade en borr mot den. Så jag skummade fast min källardörr med vanligt fogskum av bättre kvalitet. Fungerade utmärkt de år vi bodde kvar i huset.
Funkar ju också men har hört att det kräver lite vana så att det inte sväller för mycket.
 
Jag kapade några reglar som passade precis i karmen så den inte skulle bågna innåt.
 
A aweste00 skrev:
Vad gör jag nu?
Borra nya hål för karmskruv i karmen där klotsarna i väggen sitter.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.