D
Ett av lysrören i tvättstugan började flimra så jag skulle byta ut det men när jag tog bort kåpan såg det inte helt bra ut där under.

Hur länge det sett ut så här kan jag inte svara på. Huset i sig är från 1970 och elen likaså om jag får gissa, själv har jag bott här ett par år bara.

Vad säger ni som vet bättre: borde en elektriker titta på detta innan jag sätter i nytt lysrör?
 
  • Öppen lysrörsarmatur i taket med synlig slitage och missfärgningar, eventuellt gammal elektrik som syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rost och möjliga skador syns på armaturen för lysrör i en tvättstuga, elektrisk säkerhet kan vara oroad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nog tid för en ny lysrörsarmatur
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
optimum
Eller
Nog tid för en ny armatur med led.

Jag plockade bort vår gamla lysrörsarmatur i tvättstugan och satt upp ny med led istället.
Otroligt mycket bättre ljus.

Även gjort så i garaget.
Hade billiga lysrörsarmaturer från Jula och blev deras ny med led.
Otroligt mycket bättre.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
D
Rummet ska rivas inom kort och sedan kommer gammal el ersättas med ny.

Men till dess: vågar jag sätta i nytt lysrör utan risk för brand?
 
Du ska nog inte använda den armaturen längre, ser ut som en liten kortslutning i drosseln och då blir varmt med brännskador i taket, tänk till vad du ha ska i ett senare skede för armatur och byt nu.
 
  • Gilla
DSE
  • Laddar…
Vi råkade ut för liknande för en del år sedan. Hade lysrör infälla i kökstaket med råglasskivor under. Inga riktiga armaturer. Lysrörshållare och övriga komponenter var skruvade direkt i taket.
En sådan där drossel blev överhettad. Vi fick kalla på brandkåren för kontroll. Det var svartbränt runt drosseln, de högg hål i taket för att mäta temperatur i bjälklaget, som var så hög att de övervägde att spruta vatten
 
Den har många mil kvar att gå. Så här ser dem ut när de är färdiga...;)
 
  • Färdiginstallerad väggförlagd elinstallation med rör, dosa och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.