Har ett hus med kanalplast och är total nybörjare. Frågor:
- skuggning, har jag förstått, handlar främst om att inte bränna plantorna. Men är det så stor risk om man har kanalplast?
- och inte bidrar väl skuggning så mycket till temperatursänkning om man inte skuggar på utsidan?
Eller? :)
 
Aliasdavidoff skrev:
Har ett hus med kanalplast och är total nybörjare. Frågor:
- skuggning, har jag förstått, handlar främst om att inte bränna plantorna. Men är det så stor risk om man har kanalplast?
- och inte bidrar väl skuggning så mycket till temperatursänkning om man inte skuggar på utsidan?
Eller? :)
Skuggningen kan säkert hjälpa till att hålla ner tempen lite.. men som du säger så får den antagligen sitta på utsidan då.. Sitter den på insidan så har ju redan värmen så att säga kommit in..
Annars är det nog mest för att plantorna inte ska brännas.

Vet ej riktigt hur det blir med kanalplast. Har dock sett många med kanalplast som ändå skuggar sina växthus på insidan med juteväv eller liknande..
Mycket beror säkerligen på vilken tjocklek du har på plasten men ju tjockare den är ju bättre isolerar den värme och då blir det viktigt med ventilation.

Bra ventilation gäller i alla växthus. Du måste få luftombyte på luften så den inte blir för fuktigt inne i huset.
Mina gurkplantor och tomater har flyttat ut i växthuset dygner runt förra helgen.
Nu i påsk har det varit ända upp till 32 grader varmt !! i växthuset. Har bara ett automatiskt fönster som börjar öppna vid +22 grader men fast det är helt öppet räcker det inte och dörren får stå på glänt ett par timmar under dagen också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.