Hej på er!

Jag behöver tips på någon affär som säljer skruvstift modell större. Det är alltså en skruv med M-gänga i ena änden och trägänga i den andra änden. Jag behöver rätt stora skruvar, M12*200 och de ska vara galvade.
Så, om någon vet något bra ställe att handla från så tar jag tacksamt emot tips!
Tack på förhand!
 
Tveksam att det finns så stora. Om du har tillgång till rondell och svets så skulle jag rekommendera att köpa Franskskruv och gängstång, kapa dessa i lämpliga längder och svetsa ihop.
 
Om det är stenmatrl i väggen/golvet/taket kan du köra med ankarmassa och gängstång istället.
M10*120 tror jag är det största jag sett i bygghandlen tyvärr
 
Tack för alla tips!

För att vara mer tydlig så är det en Fransk balkong i galvat stål som ska fästas i en timmerstomme. Väggen har, utifrån sett och in: panel 22, spikläkt 34, isolering 70 och sedan timmer. Det är därför jag behöver så långa och grova stift.
Planen från början var att använda franskskruv för infästningen, men pga en ogenomtänkt (läs: helidiotisk!) placering av fästhålen i balkongen så går det inte att använda längre franskskruv än ca 140 mm .
Det verkar nog som om det blir som Vojma föreslår, att jag tillverkar skruvarna själv. Det blir dyra skruvar......
 
Det funkar inte med en genomgående gängstång eller "ställer det till det" på insidan?
 
Alfredo: Nej tyvärr så går inte det, timret är synligt på insidan, så det kan se lite tokigt ut : )
Undrar hur det skulle funka med gängstång + lämplig fästmassa, alltså som ett stenmontage fast i timret.
Kruxet är att det är just en liten balkong, så man vill ju inte chansa med monteringen.....
 
Nu spekulerar jag lite eftersom jag inte har någon aning om standard/finish/skick på din insida. Möjligen skulle du kunna försänka en islagsmutter från insidan och plugga med likartat material som din timmerstomme. Kan väl bli allt från helt OK till totalt oacceptabelt beroende på hur det ser ut i övrigt och vad man har för krav...
 
Alfredo: Ingen dum ide! Det är målat timmer, ganska "grovt" utförande så det kan nog funka!
 
En annan ide. Det är ingen som känner till om det finns något liknande betongexpandrar fast för trä. Jag ser framför mig någon form av "klump" som fäller ut kraftiga hullingar när man drar åt gängstången. Har dock ingen aning om något liknande existerar....
 
Corre, jag är dig evigt tacksam!
Vilket sortiment! Blev sugen på att beställa en pall med "bra att ha" blandad bult o skruv:)
 
Jag hade nog hellre satt genomgående gängstång, betydligt starkare. Kör med hålsåg på insidan till lämligt djup, bryt ur "locket" med en skruvmejsel, borra hål å stoppa i gängstång med stor bricka å mutter. Sen e det bara på anpassa "locket" så det passar och trycka på det med lämpligt klet.
 
Tiofingers-Perra Tiofingers-Perra skrev:
Hej på er!

Jag behöver tips på någon affär som säljer skruvstift modell större. Det är alltså en skruv med M-gänga i ena änden och trägänga i den andra änden. Jag behöver rätt stora skruvar, M12*200 och de ska vara galvade.
Så, om någon vet något bra ställe att handla från så tar jag tacksamt emot tips!
Tack på förhand!
Kolla med https://www.walraven.com/se/ de har skruvstift upp till M12 / 200mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.