Vi ska bygga en ganska stor altan på lerig mark och snickaren har hittat en lösning med skruvpålar: http://www.skruvpalar.se/tuotteet.html

Är det någon som har använt sådana och har erfarenheter ni kan dela?
 
Smart grej. Vore intressant å se mer av.
 
Dock lite dyrt. 500 spänn + fäste å behövs väl var 150cm typ för ett staket?
 
Skruvpålar förutsätter väl helt stenfri mark, är inte det ovanligt? Borde inte behövas speciellt stor sten för att det skall ta tvärstopp, vad gör man då?
 
Noseone skrev:
Dock lite dyrt. 500 spänn + fäste å behövs väl var 150cm typ för ett staket?
Ok, får erkänna att jag inte kollade priset innan jag kommenterade :surprised:

Och jag har inte morän eller lerjord heller...

Men de lite större varianterna som behöver maskin för att köras ner klarar nog lite sten, eller?
 
Dom är inte jättebilliga, men det var det enklaste och billigaste alternativet när altanen står på lerjord och är 1.80 över marken. Pålarna levereras idag. Problemet med stenar blir interessant att se hur snickaren löser om det inträffar.
Dom ska köras ner manuellt. Det går inte att köra maskiner in på tomten. Kan lägga in bilder senare om någon är intresserad.
 
jonpalm skrev:
Kan lägga in bilder senare om någon är intresserad.
Absolut!
 
Bilder å resultatbeskrivning önskas!
 
Nu gissar jag bara men om man spettar ett hål på 40 cm och sedan skruvar ner pålen varvid den fastnar på en sten så borde man väl kunna anta att pålen faktiskt står bra på stenen.
 
pelpet skrev:
Nu gissar jag bara men om man spettar ett hål på 40 cm och sedan skruvar ner pålen varvid den fastnar på en sten så borde man väl kunna anta att pålen faktiskt står bra på stenen.
Säkert.... Men om du måste ner 30 cm till för att komma i våg....
 
Pålarna är levererade och vi har provat att skruva ner en.
Först spettade vi ett hål på ca 40 cm. Då såg vi att det är jordmån, sedan ca 20 cm makadam och därefter lera.... Huset står på gammal sjöbotten och dessutom låg det tidigare en bäck på tomten så pålar var helt klart nödvändigt. Det fina är att om marken ev skulle röra sig så kan man justera pålen i efterhand.

Att skruva ner pålen tog 10 minuter och var superenkelt. Godset är 3mm galvaniserat och känns väldigt stabilt.

Detta tror jag blir väldigt bra!
påle4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
påle3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
påle2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.