Är det stor kvalitetskilnad på skruvmejslar?? Om en köper skruvmejslar ifrån t.ex. Biltema, köper en katta i säcken då? Om inte Biltema duger, vad borde en köpa för märke då??
 
Det är skillnad i hur bra själva spetsen på skruvmejsel håller, och det är skillnad i hur bra grepp man får om handtaget. Men det beror ju helt på vad man ska ha den till. De billiga duger säkert gott till någon som bor i lägenhet och kommer använda den ett par gånger om året, men kanske inte är så bra för en yrkesman.
 
Väldigt billiga bitsskruvmejslar har bits i pressat mjöl och som håller ungefär en halv skruv :)

Jag har en halvdyr bitsskruvmejsel, kostade runt 150 kr tror jag, med jätteskönt handtag och när jag tappar bort bitsen så köper jag nya på Biltema. Deras lösa bits (tio st för typ en tjuga) tycker jag är jättebra och jag har skruvat säkert tusen trallskruv på en bit, innan jag tappade bort den. Dyrare bits är pengar i sjön för mig eftersom jag tappar bitsen långt innan de är utslitna. Andra märken på bits i samma prisklass som Biltemas är kanske inte alls lika bra men just Biltemas är jag jättenöjd med.

"Vanliga" skruvmejslar använder jag nästan aldrig (annat än till att öppna färgburkar :surprised:) så där har jag ingen riktig uppfattning men misstänker att kvalitén är ännu viktigare där eftersom man inte kan byta "spetsen".
 
Varning för Dewalts bits! Jag har provat PH2 och PZ2, och de är exceptionellt dåliga. Jag tror att de är gjorda av tenn eller bly. Däremot var de billiga, så jag borde ha förstått. 69 kr för ett 25-pack.
 
alt är ju beroende på hur mycket du använder dom har både blitemas lite dyrare och bachos mejslar bachos är nog lite dyrare men är ju kvalite ochså...
 
Mikael_L
Nu har jag tyvärr inte så stor koll på skruvmejslar längre. Men för 10+ år sedan så hade jag lite Wera-mejslar, först på mitt dåvarande jobb, där upptäckte att dom var fördj*vla bra. Dom blev inte så speciellt nötta men var ändå inte spröda i metallen (om man t.ex. fuskade och försökte skruva loss en hårt sittande krysskruv med en liten Wera-flatmejsel+polygrip runt skaftet, funkade det, men många andra mejslar sprack i bladet, eller vred sig).

Så sen skaffade jag Wera både till företaget jag hade och hemmavid. Nu är dessa mejslar försvunna, ingen mejsel lever för alltid och sen har jag dessutom flyttat runt för mycket och lånat ut för mycket ... :surprised:

Men det finns säkert många bra fabrikat.

Jag skulle inte heller rädas att provköpa ett mejselkit från Biltema, Jula eller CO, och prova. Man får ju en hel sats med mejslar för vad 1 eller 2 kostar från något känt übermärke, och håller det bra är det ju frid och fröjd.
 
Mikael_L
Kan också tillägga:
En dålig mejsel är dålig för att:
1. Den är mjuk i metallen, den nöts kraftigt eller blir vriden.
2. Den är hård och spröd i metallen, går sönder genom att spricka.
3. Den har dålig precision i bearbetningen av mejselspåret (ovanligt)
- (en bra kryssmejsel + en bra skruv, "ska sitta med sugpassning", du kan hålla mejseln lodrätt utan att skruven faller ur, gäller både PH och PZD)
4. Den har dåligt, glatt och/eller oergonomiskt handtag (men här gäller personliga preferenser)

Fyll på med mera !! :D

En bra mejsel fixar framförallt nr 1 och 2, fast dom egenskaperna motarbetar varandra.

Mitt allra värsta mejselminne var någon riktig skitmejsel, antagligen från något sånt där fixa-hemma-kit, med allt från hammare och skruvmejsel till måttband, lite blandade skruvar och sytråd i.
När jag vid något bilmekande tog i allt vad jag hade sprack helt sonika plasthandtaget och jag gjorde mig ruskigt illa mot metallpinnen som var ingjuten i handtaget. :eek:
 
Som andra skriver ovan: det beror ju på vad du skall använda dem till.
Om du mekar bilar eller så bör du ha ganska "dyra" mejslar, eftersom det är viktigt med god passform och styrka.

En annan aspekt är om du har möjlighet att slipa mejslarna (spårmejslar) där du använder dem. Jag är mer noga med vad jag har i verktygslådan än i verkstaden, för när jag är ute och jobbar kan jag inte slipa till en mejsel som blivit dålig.

Om du brukar vara stygg mot dina verktyg så köp mejslar med genomgående slagkappa, d.v.s. själva stålet i mejseln går upp genom skaftet. Då går det att slå på mejseln utan att skaftet spricker. Bl.a. Wera har såna mejslar.

Kom också ihåg att "kryss" inte är kryss, utan två olika "mönster", nämligen pozidrive och phillips!
Screwdrivers
 
Mikael_L
nomis skrev:
Om du brukar vara stygg mot dina verktyg så köp mejslar med genomgående slagkappa, d.v.s. själva stålet i mejseln går upp genom skaftet. Då går det att slå på mejseln utan att skaftet spricker. Bl.a. Wera har såna mejslar.
Genomgående slagkappa är givetvis en superbra sak när man måste slå, glömde nämna det. :surprised:
Skruvar som sitter som berget i bilen t.ex. brukar gå att få loss genom att lägga på ett skruva-loss-moment samtidigt som man slår rejält hårt baktill på skaftet.


Kom också ihåg att "kryss" inte är kryss, utan två olika "mönster", nämligen pozidrive och phillips!
Sen finns det ju doldisen Supadrive också, men jag tror inte jag någonsin stött på den i verkligheten.

Många slipar nog aldrig om sina mejslar. När jag har gjort det så har jag använt en smärgel, går det på något annat vis?
 
Hur Biltemas skruvmejslar är idag vet jag inte. För ca 20 år sedan köpte jag i ett par omgångar på mig en komplett uppsättning skruvmejslar på Biltema, och har sedan dess inte behövt köpa någon mer skruvmejsel. De allra äldsta är av typen "genomgående slagkappa". Vissa av dem har under åren fått otroligt mycket stryk. Tyvärr hade den modellen utgått när jag skulle komplettera något år senare och ersatts av en modell med helt gummihandtag. De är skönare att skruva med men går som sagt inte att slå på.
 
  • Trotjänarna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktigaste är att använda rätt mejsel till rätt skruvskalle...
...spelar ingen roll hur bra mejslarna är om man använder dom fel.

Måste få slå ett slag för Weras mejslar med "Slip Stop" som ger ett mycket bra grepp.
 
  • FB9774A.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en del Bost mejslar som jag köpt på Clas Ohlson. Dessa funkar väldigt bra för mig, särskilt de lite större mejslarna som tar lite tyngre drag. Skönt grepp har dom också.

Annars har jag en del Biltema mejslar ur deras "10 års garanti"-serie, grymt prisvärda fast inte lika greppvänliga.
 
Slipa på en mindre smärgel brukar jag också göra. Borde gå att fila också om man har tid och ork.

Se till att det inte blir varmt om ni slipar. Slipa-kyla-slipa-kyla....
 
Även jag har goda erfarenheter a Wera! Köpte själv en sats av deras verkstadsmejsel (gul/svart), med 6 kantig klinga och genomgående slagkappa. Inte billiga...men bra! :)
 
Tycker också Bost är mycket bra (för el-jobb).

Viktigt att spårmejslar har rak klinga för att komma ner i plintar mm. Många har spadformad spets, är bredare en bit upp. Dessa fungerar inte.

Ju mindre mejslarna är desto viktigare är det att de är av bra kvalitet. Jag satsar framför allt på kvalitet på stjärnmejslar. Både formen på stjärnan och spetsens hårdhet är kinkigt. Gäller också små spårmejslar (plintmejslar).

Större spårmejslar kan vara lite enklare, provar just nu Ironsides isolerade, verkar bra.

I verktygsväskan finns också en riktigt stor spårmejsel. Biltema 10-års. Den används som allmänt brutalverktyg (huggmejsel, brytverktyg mm). Den håller kanske 6 månader, liten kostnad.

Bergabo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.