Mikael_L
Var kan jag hitta sådana, till ett rätt lågt pris.

Jag vill hitta PH1 och 2, ev PZ1 och 2 och någon spår. Viktigast är PH iaf.
Klingan bör nog vara 200mm lång, gärna 250mm

Kvallan är det inte speciellt stora krav på, det ska inte mekas vare sig mycket eller svårt åtdragna/rostiga grejer med dessa.
Så priset går alltså lite före kvalitet här, så länge minimumkravet, att PH-spetsen har användbar passform, uppfyllts. Vilket även värsta kinajunket t.o.m brukar lyckas med nuförtiden.
 
Mikael_L
Biltema ser jag har PH1 med 200mm klinga.
Men PH2 verkar finnas i max 150mm klinga.

Den PH2'an skulle iofs räcka för det jag precis nu behöver den för. Men jag tänkte att ifall jag ändå satsar på ett inköp så borde jag se till att dom räcker till för framtida ännu djupare belägna skruvar. ;)
 
Du kan ju köra med bits i förlängare.
 
Mikael_L
Ofta är det för trångt hål för de där djupt försänkta skruvskallarna. Bitsmejsel med bits har för stor diameter.

Där jag då och då stöter på detta behov är ofta när någon elektronikpryl, eller elpryl, ska skruvas isär.
En bergsprängare, en dammsugare eller en kaffebryggare, typ sånt.
Därför behöver inte heller mejseln jag söker ha stål av samma kvalisort som wera har i sina mejslar.
 
Mikael_L skrev:
Var kan jag hitta sådana, till ett rätt lågt pris.

Jag vill hitta PH1 och 2, ev PZ1 och 2 och någon spår. Viktigast är PH iaf.
Klingan bör nog vara 200mm lång, gärna 250mm

Kvallan är det inte speciellt stora krav på, det ska inte mekas vare sig mycket eller svårt åtdragna/rostiga grejer med dessa.
Så priset går alltså lite före kvalitet här, så länge minimumkravet, att PH-spetsen har användbar passform, uppfyllts. Vilket även värsta kinajunket t.o.m brukar lyckas med nuförtiden.
Conrad säljer Witte 300mm, dels en sats, men även vissa lösa.

825067_BB_00_FB.EPS_250.jpg
 
Jag hittade en långmejsel på Jem&fix. Jodå, den dög att skruva i och ur de aktuella skruvarna med.
 
Finns långa såna här med, inte helt budget men då kan du skruva med dragaren.

Lååååååång.jpg
 
Mikael_L
corre skrev:
Men en vettig sats :)
[länk]
Ja den där såg ju riktigt trevlig ut.

Tänker man efter så har väl PZ inte vunnit så mycket mark inom konsumentelektronik?
Det har väl traditionellt alltid varit PH som numera kanske börjar glida över på torx ...?
 
Mikael_L
Nu har jag som ett första steg köpt in dessa tre från Biltema.
71-474 PH1 med 200mm klinga
71-477 PH2 med 150mm klinga
71-452 3mm spår med 150mm klinga
Priserna på dessa ligger väl mellan 20 och 30:-, så speciellt blodigt blev ju inte detta.

Sen hittade jag som en besynnerlig slump en spårmejsel 4,5mm med 200mm klinga under ett säte i vår rätt nyinköpta bil när jag donade runt lite igår morse. Alltså innan jag var på Biltema. :)
Tack till förra ägaren således. ;)

Nu är den mest akuta uppgiften fixad, men tipsa gärna i tråden om ni hittar intressanta alternativ, som den verktygsgalning jag är så är det inte omöjligt att det blir mer inköp i framtiden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.