Har precis lagt på plåten på taket, plåttak som ser ut som betongpannor...

Missade då regel på en ca 5-10 skruv, skruven sitter ju inget bra där...

Hur ska man göra ta ut den och täta hålet med något eller?
 
Nånting borde det nog vara i hålen. Några förslag är att låta skruven sitta om den sitter så att den drar, popnit eller nån typ av massa. Jag tog popnitar på mitt tak. Huruvida det är bra eller dåligt vet jag inte, men så gjorde jag i alla fall..
 
Farmarskruv med gummipackning
 
Jag har ju sådana skruv med gummipakning på & de sitter kvar i plåten, men de sitter ju inte specielt hårt eller bra.
 
Frågan är ju om de sitter så pass bra, så att de "gör jobbet"?

Hur har du dragit i dem?
 
Har dragit i dem som de andra skruven som sitter i plåten. Där jag missade läkten satte jag i en extra skruv som sitter i läkten.
 
Vilken plåttyp...den som säljs på Byggmax eller på Bauhaus (deras kallas för Fantompannor)?
Hur svårt är det...klarar 2 pers detta eller bör man vara flera? Tänkte ge mig på detta inom kort och själv har jag Bauhaus varianten...tacksam för tips mm;)
 
  • Gilla
Jonsa81
  • Laddar…
Det brukar inte gå att få ordentlig tätning med enkelplåt. Överlapsskruv fungerar bättre än 35mm, men det räcker att dra lite för hårt så drar gängorna sönder hålet.

Men popnit är att föredra, trycktät.
Ett annat sätt är att trycka in en till bärläkt där man missat, men går ju inte när allt är monterat.
 
storstark skrev:
Det brukar inte gå att få ordentlig tätning med enkelplåt. Överlapsskruv fungerar bättre än 35mm, men det räcker att dra lite för hårt så drar gängorna sönder hålet.

Men popnit är att föredra, trycktät.
Ett annat sätt är att trycka in en till bärläkt där man missat, men går ju inte när allt är monterat.
AJA BAJA, POPNIT = ALUMINIUM
Blanda aldrig med vanlig stålplåt. Det blir problem tids nog. (galvaniska strömmar)
Mvh Peter
 
Popnit är inte alls = aluminium. Finns i alla möjliga metaller.
Rostfritt är att föredra, finns även de i trycktätt.

Sen så vet jag inte om det verkligen skulle vara ett så stort problem med alu-nit i stålplåt. Arbetade nyligen på ett hyreshus, borrade/slog bort hundratals alu-blindnitar. Fanns inte en tillstymelse till rost någonstans. Huset var byggt 1985.

För övrigt så använder hela byggnadsplåtbranschen alu-nit, både färgad och ofärgad.

Men som sagt, blindnit betyder inte aluminium.
 
Redigerat:
Ta Casco Multifog den blir som gummi när den torkat och finns i många olika kulörer bland annat i svart.
 
  • Gilla
surferdavie
  • Laddar…
Jag drog i en popnit som jag målade svart på de ställe jag missade läkte.
 
storstark skrev:
Popnit är inte alls = aluminium. Finns i alla möjliga metaller.
Rostfritt är att föredra, finns även de i trycktätt.

Sen så vet jag inte om det verkligen skulle vara ett så stort problem med alu-nit i stålplåt. Arbetade nyligen på ett hyreshus, borrade/slog bort hundratals alu-blindnitar. Fanns inte en tillstymelse till rost någonstans. Huset var byggt 1985.

För övrigt så använder hela byggnadsplåtbranschen alu-nit, både färgad och ofärgad.

Men som sagt, blindnit betyder inte aluminium.
Där jag jobbar säljer vi byggmaterial. Samtliga sk. "popnit" är av aluminium som vi har i lager. Det finns i annat material med vanligt stål/rostfritt. Men om du popnitar aluminiumnitar i ett plåttak från plannja så gäller inga garantier. Därför hade jag inte gjort det. Såg nu att det går att beställa på både i stål och rostfritt på toolstore. De borde vara väldigt hårda att komprimera?
 
Redigerat:
  • Gilla
Slipen och 1 till
  • Laddar…
Om man tittar i Emhart's handbok

http://www.emhart-teknik.se/katalog/popnit/5-6.pdf

Så står det att alu-nit i stål ger något eller påtaglig acceleration av korrosion, beroende på miljö.

Dock så är nästan all plåt förzinkad, och som du ser så är aluminium + zink klass A. Därför tolkar jag det som att det är ok att använda aluminiumnit med förzinkat stål.
Det bygger jag även på att man i tabellen har med popnit i zink, vilket förstås inte finns, utan man menar varmförzinkat stål.

Rostfria popnit är som du säger mycket hårdare att dra än aluminium. Kräver en tång utav högre kvalitet.

Har du förresten någon källa till påståendet om plannjas garanti? Skulle vara intressant att läsa.
 
storstark skrev:
Om man tittar i Emhart's handbok

[länk]

Så står det att alu-nit i stål ger något eller påtaglig acceleration av korrosion, beroende på miljö.

Dock så är nästan all plåt förzinkad, och som du ser så är aluminium + zink klass A. Därför tolkar jag det som att det är ok att använda aluminiumnit med förzinkat stål.
Det bygger jag även på att man i tabellen har med popnit i zink, vilket förstås inte finns, utan man menar varmförzinkat stål.

Rostfria popnit är som du säger mycket hårdare att dra än aluminium. Kräver en tång utav högre kvalitet.

Har du förresten någon källa till påståendet om plannjas garanti? Skulle vara intressant att läsa.
Plannjas kundtjänst, 0920-92900 som jag pratade med om det. Saken är den att för att garantin ska gälla ska man följa plannjas läggningsanvisning, finns på deras hemsida. I den stå inte med pop-nit. Endast farmarskruv.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.