A
Hej!

Har köpt en bostadsrätt där jag skall renovera allt utom badrummen. I badrummet hängde det något slags tvättställ från taket över badkaret/duschen. När jag vaknade i morse berättade min kära fru mycket stolt att hon hade skruvat ned tvättstället då hon tyckte att det var i vägen.

Det lämnade fyra stycken skruvhål i innertaket över duschen. Jag vill egentligen inte syssla med badrumsrenovering, men det känns fånigt att ta in en hantverkare för att täppa till ett par skruvhål - så helst vill jag fixa det själv. Min fråga är hur jag bäst går till väga för att göra det. Självklart vill jag att det skall bli fackmannamässigt - vad är praxis? Vilka material ska jag använda? Jag har en behållare med silikon hemma - är det fackmannamässigt att fylla hålen med rikligt med silikon eller ska jag ha något annat?

Hålen är alltså i taket ovanför badkaret/duschen vilket innebär att det finns risk för både en förlupen vattenstråle mot taket och även varma vattenångor.
 
Silikon blir bra. Som tur är rinner inte vatten uppåt…
 
BirgitS
Om det är betongtak så tål det vattenånga och lite vattenstänk utan att något händer. Det finns inga krav på tätskikt i badrumstak så av den anledningen behöver du inte göra något men det kan ju se snyggare ut om du fyller hålen med någon spackel. Men silikon är nog inte det bästa valet eftersom det inte går att måla över silikon och dessutom brukar vit silikon gulna efter några år.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Som vanligt bra råd från Birgit. Inte silikon! Däremot kan du köra med annan övermålningsbar fogmassa typ TEC7. Men alla fogmassor gulnar. Skulle därför köra på lite spackel och sen måla om det ska bli bra. Snickerispackel som köps på tub brukar bli vit när den torkar. Vill du inte måla är det ett alternativ, men det kommer såklart att synas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Allt beror på om taket ska målas och det verkar inte som att TS var så sugen på mer renovering….
 
Blir ett problem för framtiden, den gulnar osv. Silikon är skit, det finns så mycket bättre grejer idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.