Tjo! Första inlägget:

Hur kommer jag ifrån att skruven gör hål i plasten...

Håller på att bygga ut, två våningar: Första plan gjuten platta sen murad leka. Andra våning 170virke cc60.170virket har jag slagit på en 2*2* liggande, alltså 170isolering sedan 45isolering liggande för elen(och tjocklek). Plast på yttervägg, efter det skruvat OSB(11mm) sen Gips 13mm vilket sammanlagt blir 24mm.... Den minsta skruven jag hittar är 25mm = Punkterad plast! Är det så farligt som jag tror eller??

Tack för ett grymt forum som hjälpt mig mycket!

MVH Albert
 
Lösningen är väl då att märka ut reglarna och bara skruva i dem, där är plasten pressad mot regeln och något större läckage uppstår inte.

Om du sedan sätter några få skruv som faktiskt penetrerar plasten kommer inte att spela någon större roll, såvida du inte bygger passivhus eller liknande.
 
ullberg
Nu är det kanske lite sent, men det är inte helt ovanligt (jag skulle säga att det är den vanliga lösningen idag) att man lägger plasten innanför installationsskiktet (mellan 170 & 45 lagret i din installation), men du har den innanför 45:an om jag fattar det rätt? i så fall tror jag inte det är skruvarna du behöver vara orolig för, varenda eldosa gör ju ett betydligt större hål i plasten.

/U
 
Tack för svaren!

Jag har plasten innan Osb´n som jag skruvade upp liggande, när det va klart insåg jag att jag inte kortlat för den stående gipsen vilket hade löst mitt punkterings problem. Ja nu är det färdig gipsat och spackling påbörjad. Just nu hinner jag inte tänka på dom satans små hålen i plasten. En och annan tanke gick till T-lister i gips skarvarna medan jag började skruva upp gipsen men hann bli klar innan jag åkte iväg och köpte några :p. Så nu är gipsen skruvad 60cc liggande reglar och lodrätt i osb`n. Känns stabilt och jag tror det räcker...

Mvh
 
Jag tror att du kan trösta dig med att när gipsskivorna är spacklade och målade, och golvsocklar, dörr-/fönsterfoder och skugglister är på plats, så kommer det att bli väldigt tätt, trots några knappnålsstora hål i plasten.

PS Välkommen till Bygga Hus-forumet Albert13!
 
  • Gilla
Albert13
  • Laddar…
Lösningen hade varit spikläkt 28x70 utanför 45an och plasten.
Med rätt längd på skruven så punkteras inte plasten.
Man får också plats med eldosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.