I Råd o Rön nr 4 -06 testar man ett antal skruvdragare. Samtliga maskiner fick bra betyg. Den billigaste, Bruksbo 200:- klarade att skruva in 224 gipsskruv på en laddning= bra köp. Den dyraste Bosch GSR 12ve-2 prof 3000:- klarade av att skruva 505 st gipsskruv och blev därmed den uthålligaste. Snäppet efter kom DW DC756 med 471 skruv.  BD t ex. klarade endast 163 st. Det är tydligen på batterierna det hänger.
 
C
Batteritid i all ära, men sen vill man ju inte gärna att maskinen går sönder efter en vecka...
 
cpalm skrev:
Batteritid i all ära, men sen vill man ju inte gärna att maskinen går sönder efter en vecka...
Jag har faktiskt en sån bruksbo som de testade.. Visserligen nu utbytt med en Bosch.. Men jag tycker inte att det var nåt större fel på den om man bara skruvar gips, trall o liknande... Jag renoverade en veranda på 40 kvm bytte alla trallbrädor, inga problem, har renoverat badrummet o skruvat en massa gips o spån inga problem.. Men som det står i testet.. Att borra är inte att rekomendera pga de låga varvtalet..
 
Batteritid är inte allt, fast det betyder mycket. Motorns konstruktion styr också hur längre/kraftigt den drar. Man skall också titta på om maskinen har bra grunddrag som de flesta budget sällan har, dvs krypdra i 6x120 den sista 0,5mm i torrt virke.
 
jag skulle då inte vilja ha en bruksbo och köra dosfräsen med eller skruva karmskruvar, de walten, 12 volt med 2 hastigheter orkar precis med karmskruvar. jag köpte nyligen de walt xrp 12 volt med 3hastigheter och lampa och dammsugar för 3000:-+moms.fast jag skulle få 18 bruksboare för samma peng skulla jag inte välja den. men till hobbyskruvning kan den säkert duga
 
C
pellefant skrev:
jag köpte nyligen de walt xrp 12 volt med 3hastigheter och lampa och dammsugar för 3000:-+moms.
Skruvdragare med dammsugare? :-?
 
Jag har funderat lite över kvalitet på dragare. Hade tidigare en Bruksbo till batteriet inte tog laddning längre (vilket gick ganska fort).

Sedan köpte jag en lite dyrare maskin, Ferm med 2 hatigheter på Jula.

Jag upplever att den nyare maskinen inte lika lätt "hoppar" i skruven, dvs att den bättre drar i skuven. Jag har lite svårt att förstå vad detta har med maskinen att göra. Det borde ju handla om hur bra bits och skruvar man använder.

Frågan är då: Finns denna effekt? och är det så att ännu dyrare proffsmaskiner drar i skruvarna ännu bättre, alltså i princip aldig börjar hoppa i spåret?
 
hempularen skrev:
Jag har funderat lite över kvalitet på dragare. Hade tidigare en Bruksbo till batteriet inte tog laddning längre (vilket gick ganska fort).

Sedan köpte jag en lite dyrare maskin, Ferm med 2 hatigheter på Jula.

Jag upplever att den nyare maskinen inte lika lätt "hoppar" i skruven, dvs att den bättre drar i skuven. Jag har lite svårt att förstå vad detta har med maskinen att göra. Det borde ju handla om hur bra bits och skruvar man använder.

Frågan är då: Finns denna effekt? och är det så att ännu dyrare proffsmaskiner drar i skruvarna ännu bättre, alltså i princip aldig börjar hoppa i spåret?
Som du säger så beror detta troligen på bits och skruv, men kan även bero lite på maskinen.
Om vi tar kryssskruv (ph och pz) som exempel så måste man trycka en del för att bitsen skall stanna i skuvens huvud och dra i den. Om nu maskinerna är utformade olika så kanske trycket från handen/händerna på dragenaren fortplantas på olika sätt till skruven och därmed undrlättar dragningen. Detta är endast ett antagande, men är ju så att ett bra grepp underlättar arbetet.
 
cpalm skrev:
Skruvdragare med dammsugare?  :-?
japp den levererades med både lampa och dammsugare i samma låda som skruvdragaren och laddaren och batteriet och batteriet och väskan att lägga skruvdragaren och lampan och laddaren och batteriet och batteriet ;)
dammsugaren går att köra på både skruvdragarbatteriet och på 230 Volt 50 Hz, suger godkänt..(dammsugaren alltså) ;)
(hoppas jag var tydligare nu) ;)
 
Jag drog i karmskruv till 2 fönster med min parkside. Jag skulle bli ganska ledsen om jag köpte en proffsmaskin som knappt orkar med det. Har en metabo också.Drog av 8 mm franska träskruv med den.
 
franska träskruvar är nog gjorda av franskbröd ;)
jag har varit med om att konsoller som blivit lite belastade trillat ner pga att 8 mm franska träskruvarna gick av. jag bytte då till 6mm tyska träskruvar som höll.
 
Jag har aldrig haft problem med batterikapaciteten. Man behöver naturligtvis ha ett par batterier men ofta tar jag slut långt innan batterierna... 500 gipsskruv, då är det dags för kafferast för länge sen och då kan man ju passa på att byta batterier också :).
 
Jag har DeWalt DC988 18V och roliga är när jag märker att orket försvinner så fortsätter jag ändå trots den inte är lika pigg tills den tvärdyr utan motstånd DÅ
byter jag batteriet.

Hade kunnat spara 3-5 min på att byta direkt när man märker den är på väg att
dö liksom men man gör det ej bara. Undermedvetna som säger så?
 
Makita skrev:
 

 Jag har köpt en Makita 6319  3-växlad   300-550-1600 varv/minut

  Den är myckrt stark ,12 volt  3Ah.    2,2 kg  med fin belans

   Jag påstår att det finns ingen skruvmaskin med högre kvalite,

   Har varet runt och klämt på dom flesta proffs maskinerna.

  Den kostar dock 3500+moms.

  En kompis köpte ut maskinen på firman fick då rabbat samt slapp momsen

  fick betala 3000kr, jag är mycket nöjd..  mvh Anders

 
Den går att få till hyfsat pris. Frakt tillkommer med 15 Euro.

http://cgi.ebay.de/Akkuschrauber-MA...053603082QQcategoryZ19798QQrdZ1QQcmdZViewItem


/jbr
 
200 EUR är ett mycket bra pris, även i Tyskland!
Normalt Tysklandspris är ca 290 EUR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.