Tänkte köpa en riktig skruvdragare nu när den gamla gröna Boschen lagt av. Har snöat in mig på Panasonics EY7440 som jag kan köpa från England för ca 2000. Hur står sig den i konkurrensen mot exempelvis Hitachis DS 14 DSL eller motsvarande Makita?

För respektive nackdelar och eventuellt andra rekomendationer.
 
Okej, här kommer lite fördelar, och då är det makita bdf442 som är med i rankingen.

Smidighet: Alla
Chuck: Panasonic
Växling låg och hög (känsla): Alla
Grepp: Panasonic
Vikt: Alla
Växling fram och bak (känsla): Panasonic
Styrka: Makita
Max Varvtal: Ungefär samma på alla
Bälteskrok: Makita, Hitachi
Lampa: Makita
Laddtid: Makita

Känsla:
Makitan är har ett jämnt och bra varvtal + att lampan lyser automatiskt.
Snabb laddtid.

Panasonic gillar jag mest. Fast tyvärr är den lite lurig att segdra på tvåans växel. Gummimaterialet i maskinen är helt klart skönast. Och chucken är den bästa!

Hitachi är enligt tester den bästa av dom. Fast den har egentligen inget som dom andra inte har + att den känns lite plastigare, tycker jag. Och gillar motorljudet sådär..

Nu är det bara att väga för mot nackdelar, så är ditt köp klart :)
 
tja enligt min tolkning låter det som att panasonicen blir ett bra val för mig. Har inte lyckats hittat Hitachin till något bra pris i England och med dom kommentarerna om hur den är i konkurrensen gör mig trygg att jag gör ett bra köp. Har sett att dom har ett jubileumspaket med en lampa på köpet för samma pris som den vanliga
 
Har Panasonic i jobbet och har haft den i ca 3år och är jätte nöjd med den. Använder den någon gång i veckan och ibland kan den ligga en månad i bilen och den laddar inte ur sig eller aldrig problem på vintern när det är 10 minus grader ute. Det enda som kan irritera en lite är att man inte har någon förvarning när batteriet håller på att ta slut. Den stannar tvärt och då först lyser indikeringslampan att batteriet är slut.
 
Åk och känn på dem om du har möjlighet. Det klart viktigaste mellan dessa tre i övrigt rätt likvärdiga maskner är hur de känns att hålla i.
 
har nu känt på panasonicen som tyvärr låg helt fel i handen, för smalt grepp för mig och för trång mellan batteri och själva maskinen, fick inte direkt plats med handen. Den som ligger bäst i handen för min del är Hitachin, Makitan känns bra den med även om jag tycker den verkar lite plastig. Hitachin är snyggast och känns bäst, sen om den är det är en annan femma. Den är däremot näst intill omöjlig att hitta i på engelska siter
 
Tadaaa! Då har man gjort dagens goda gärning och med ett litet tips räddad någon från Stor Fet Besvikelse! (Du kanske hade tänkt kolla ändå, men det känns bra i alla fall)
:)
Jag har pyttehänder så jag kanske borde byta till Panasonic då.

18-voltaren av Hitachin finns ju annars till rätt bra pris på engelska sajter.

Makitan är billig på shop-seltmann.de just nu ser det ut som. De har billig frakt också.
 
Tur att du har känt på dom innan du beställer! Jag borde ha nämt att den kanske inte passar alla händer. Men för mig så passar den perfekt, vilket gör att den känns skönast av dom.

Hitachin är ett bra val. Men jag tycker du lika gärna kan beställa 18 voltarn, den känns lika smidig den.
 
H
Är själv insnöad på Dewalt. De har en mycket fin 12v, 743 tror jag den heter.
Är tillverkad i Tyskland med växellåda i metall, mycket bra och stark.
 
Men den har inte lampa och bälteskrok, oerhört viktiga saker när man väl testat det :)
I den kategorin så kan ju Dewalt dc732kl passa in. Samma maskin som 743 typ fast med lithium.
Men dom känns kanske lite klumpiga i jämförelse tyvärr, fast jag anser nog som du att Dewalt (XRP) har dom bästa motorerna i sina skruvdragare.
 
H
jackeman skrev:
Men den har inte lampa och bälteskrok, oerhört viktiga saker när man väl testat det :)
I den kategorin så kan ju Dewalt dc732kl passa in. Samma maskin som 743 typ fast med lithium.
Men dom känns kanske lite klumpiga i jämförelse tyvärr, fast jag anser nog som du att Dewalt (XRP) har dom bästa motorerna i sina skruvdragare.
Lampa har den men inte någon krok.
 
Jag vet att tråden är gammal.
Men jag måste bara meddela att jag nu har haft min Panasonic Ey7440 i snart 4 år på jobbet.
Och jag är otroligt nöjd med den fortfarande, riktigt slitstark måste jag säga.

Tänkte köpa mig en Ey7441 till privat bruk, Jag vet inte vad skillnaden är förutom lite design. Men den lär ju inte vara sämre.
 
Kollegan har en EY7440 och jag hade en EY7441, ingen märkbar skillnad på dom, riktigt sköna och trevliga maskiner.
 
Du glömde de bästa skruvdragarna...
Festool alla dagar i veckan. :cool:

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.