Hej,

Jag har sett att det finns batteridrivna skruvdragare med allt från ~3 till ~100 Nm vridmoment. Frågan är nu hur stort vridmoment man behöver för olika arbetsuppgifter? Jag vill köpa en skruvdragare som inte är onödigt tung, men samtidigt inte är för klen så det finns för mycket den inte klarar av. Så frågan är väl egentligen vad en skruvdragare med tex 4, 10, 25, 40, respektive 80 Nm vridmoment klarar av?

Tack!
 
4: ikea möbler
10: möbelsnickeri
25: altan
40: Fransk träskruv
80: Handledsbrott
 
  • Gilla
DOMUS
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
4: ikea möbler
10: möbelsnickeri
25: altan
40: Fransk träskruv
80: Handledsbrott
Tillägg: Jag köpte ursprungligen en AEG 50 NM och höll på att få handledsbrott. Jag har numera en Bosch GSR 14.4 med samma styrka men utan handledsbrott.

Nyckeln ligger i elektroniken, konstant varv (inte AEG versionen inget händer, inget händer, allting far iväg), sam motorbroms (när du släpper slutar den snurra).

--- Mats ---
 
Tack, nu blev det tydligare!

För egen del kommer jag nog mestadels behöva den till att montera ihop IKEA-möbler, lite "möbelsnickeri" eller allmänt skruvande i trä, samt att dra skruvar i betongplugg. Bygga altan är nog max vad jag kan tänka mig att jag kommer använda den till. Behöver jag mer vridmoment än så får jag väl plocka fram min nätdrivna Bosch GSB 16-RE slagborrmaskin.

Jag har kikat runt en del och Bosch GSR 10,8 V-Li-2 verkar ganska lagom. 30 respektive 11 Nm vridmoment på 1:a respektive 2:a växeln. Väger bara 1.1kg med batteri! Litiumjonbatteri som laddas på 30 min. Inte allt för dyr heller (ca 1500-2000 kr). Tror ni den kan passa för det jag ska ha den till?
 
NyfikenVit skrev:
Tack, nu blev det tydligare!

För egen del kommer jag nog mestadels behöva den till att montera ihop IKEA-möbler, lite "möbelsnickeri" eller allmänt skruvande i trä, samt att dra skruvar i betongplugg. Bygga altan är nog max vad jag kan tänka mig att jag kommer använda den till. Behöver jag mer vridmoment än så får jag väl plocka fram min nätdrivna Bosch GSB 16-RE slagborrmaskin.

Jag har kikat runt en del och Bosch GSR 10,8 V-Li-2 verkar ganska lagom. 30 respektive 11 Nm vridmoment på 1:a respektive 2:a växeln. Väger bara 1.1kg med batteri! Litiumjonbatteri som laddas på 30 min. Inte allt för dyr heller (ca 1500-2000 kr). Tror ni den kan passa för det jag ska ha den till?
Har GSR 10.8. Utmärkt för ikea-möbler, duger bra till ett antal mindre skruvar (5 cm sådär). Största nackdelen är att jag bara har ett batteri, och drar man större srkuvar tappar den relativt snabbt. Den skulle duga till altanen, min du skulle behöva ta ett par pauser.

--- Mats ---
 
Får man fråga vilken variant av GSR 10.8 det är du har? Är det någon av de äldre varianterna eller den senaste (dvs Bosch GSR 10,8 V-Li-2 med 2 växlar)?

Sen tänkte jag höra vad du tycker det är för huvudsakliga skillnader mellan GSR 10.8 och GSR 14.4 (som du också skrev att du hade)? Är det främst att GSR 10.8 har mindre batteri (1.3 Ah mot 2.6 Ah för GSR 14.4)? Du skrev ju tex att "drar man större skruvar tappar den relativt snabbt", men vad är det för typ av skruv du syftar på och hur många kan du dra innan den "tappar"? Och saknar du även det större vridmomentet hos GSR 14.4 också (den har 50 Nm om jag minns rätt)? Att GSR 10.8 endast kan dra "mindre skruvar på ca 5 cm" låter ju inte så imponerande!
 
NyfikenVit skrev:
Får man fråga vilken variant av GSR 10.8 det är du har? Är det någon av de äldre varianterna eller den senaste (dvs Bosch GSR 10,8 V-Li-2 med 2 växlar)?

Sen tänkte jag höra vad du tycker det är för huvudsakliga skillnader mellan GSR 10.8 och GSR 14.4 (som du också skrev att du hade)? Är det främst att GSR 10.8 har mindre batteri (1.3 Ah mot 2.6 Ah för GSR 14.4)? Du skrev ju tex att "drar man större skruvar tappar den relativt snabbt", men vad är det för typ av skruv du syftar på och hur många kan du dra innan den "tappar"? Och saknar du även det större vridmomentet hos GSR 14.4 också (den har 50 Nm om jag minns rätt)? Att GSR 10.8 endast kan dra "mindre skruvar på ca 5 cm" låter ju inte så imponerande!
Bosch 10.8 v-li. Den stora heter GSR 14.4 VE-2.

Eftersom jag har både den stora och den lilla saknar jag inte något speciellt i den lilla, jag ser dem som två olika verktyg lämpade för olika saker. Dessutom är det extremt bekvämt att ha en laddad med borr och en med bits (borra och skruva utan mellanmoment).

Den lilla är liten och lätt, kommer bättre in där det är trångt och har en liten lampa. Om man skall skruva upp och ner eller med en enda hand i utsträckt läge är den också bättre (den stora blir lite tung efter ett tag i obehagliga vinklar). I känsligare material är momentdragaren också "tryggare" för små skruvar (där jag på den stora ofta är på läge "1" medan jag har ett par hack att välja på i den lilla.

Någonstans runt 5*70, 6*70 är jag definitivt över i den stora. Den lilla kan dra dem när den är nyladdad (men apparater med ett enda batteri är i princip aldrig nyladdade). Den stora spänner dem hårt nog att dra ihop de träbitar som är skälet till skruvarna, även om de bärdbitarna inte är helt släta. (I den storleken är det inte MDF, materialet är inte helt rakt, troligen är det 35 eller 45 tjockt, eller så skruvar jag ihop 2 45-graders sågningar i en 20*70 mm eller bredare brädbit).

Jag har haft både och under några år. Det finns många tillfällen när jag upptäcker att jag sitter och drar 3.6*16 skruv med den stora och tänker att det var dumt, jag borde tagit den lilla (men det fnkar bra ändå, så jag byter inte). Detta eftersom jag till slut kommit i ett läge att jag i 95% av alla fall hugger den stora utan att tänka (de står jämte varandra). Enda tillfället jag byter medvetet efter att ha tagit den stora av misstag är när den stora är för stor att få plats.

I början tog jag den lilla oftare än nu, men det har hänt ett antal gånger att jag dragit skruv med den lilla och fått byta till den stora, antingen för att det var mindre skruv och den tröttnade efter ett tag (minns 22 mm spånskiva mot 45 mm regel, 6 mm skruv), eller för att den inte orkat dra ihop materialet så hårt som jag vill (så hårt att vanlig trallskruv blir näst intill självgängande).

Så en sammanfattning är att skulle jag bara köpa en, och jag har hus, skulle jag köpa den stora. Hade jag bara lägenhet den lilla (förutsätter då att jag inte har träreglar bland behoven). Jag har haft lägen där den stora i princip inte orkar med (man får vrida lite extra med egen handkraft innan den kommer igång), så hela kraften behövs ibland.

--- Mats ---
 
  • Gilla
SnyggBygg
  • Laddar…
Tack för beskrivningen av skillnaden mellan GSR 10.8 V-Li och GSR 14.4 VE-2.

Eftersom GSR 10.8 V-Li-2 har ett vridmoment som är nästan dubbelt så stort som GSR 10.8 V-Li (30 Nm mot 18 Nm) så kanske jämförelsen dock inte är helt helt rättvis i det avseendet? Batterikapaciteten är dock samma för båda modellerna (1.3 Ah), så uthålligheten borde vara jämförbar. Iofs så kommer ju GSR 10.8 V-Li-2 troligtvis ha mer moment kvar än GSR 10.8 V-Li även när batteriet inte är fulladdat. Så det är väl troligt att man kan dra fler större skruvar med GSR 10.8 V-Li-2 (än med GSR 10.8 V-Li) innan urladdningen av batteriet gjort att den tappat så mycket moment så den inte orkar med längre?
 
Mikael_L
NyfikenVit skrev:
Batterikapaciteten är dock samma för båda modellerna (1.3 Ah), så uthålligheten borde vara jämförbar. Iofs så kommer ju GSR 10.8 V-Li-2 troligtvis ha mer moment kvar än GSR 10.8 V-Li även när batteriet inte är fulladdat. Så det är väl troligt att man kan dra fler större skruvar med GSR 10.8 V-Li-2 (än med GSR 10.8 V-Li) innan urladdningen av batteriet gjort att den tappat så mycket moment så den inte orkar med längre?
Nä, inte säkert.
Har den mer vridmoment så är den antingen mer nerväxlad = det tar längre tid att skruva ner skruven = samma förbrukning.
Eller så är det en starkare motor = mer strömförbrukning = samma batteritid.

För egentligen betyder spänning x Ah = tillgänglig energi, och man kan inte trolla med knäna. :)
 
Hej! Jag har både GSR 10.8 V2 (tvåväxlade) och en AEG BS 12X. På papper har dessa ungefär likvärdiga moment, men i praktiken så kan inte "fjuttdragaren" alls matcha AEG:n. Jag drar i 190mm WT-T-skruv i limträbalkar utan förborrning och försänker 100mm utan problem med AEG, "fjutten" orkar inte ens dra skruven i botten...

Båda har dock sin plats, för all "normal" användning, inklusive altanskruvning enligt ovan, så funkar Boschen perfekt, och viktskillnaden märks verkligen efter ett tag. För de riktig tunga jobben verkar det dock som om man måste man gå upp ett snäpp i storlek. En annan slutsats är också att momentet på papper inte har så mycket med verkligheten att göra, jag tror att GDS kom fram till samma sak när dom testade ett antal dragare för något år sedan.

Detta sagt så är jag helnöjd med Boschen, jag skruvade 80m2 takpanel med AEGn häromsistens, det kändes i armarna efter ett tag...Jag har 10m2 kvar, och där tänker jag bara använda "fjutten"!

Två batterier är såklart minimum, har du det så bör du kunna arbeta oavbrutet eftersom laddtiden endast är c:a 30min.

MVH,
fth
 
Mikael_L: Jag håller helt med i ditt generella resonemang angående energimängd i batterierna. Vad jag menade var dock att eftersom Mats skrev att när batteriet på GSR 10.8 V-Li inte var fulladdat så hade den inte lika stort vridmoment. Men andra ord så kanske det krävs 15 Nm för att dra i en viss skruv, vilket skruvdragaren fixar när den är fulladdad och har 18 Nm vridmoment. Men när batteriet laddats ur till 70% kanske skruvdragaren bara har 13 Nm vridmoment och då går det inte att dra i skruven även om det finns energi kvar i batteriet. Om man då jämför med GSR 10.8 V-Li-2 så kanske den går från 30 Nm till 22 Nm när batteriet är laddats ut till 70%, och då går det fortfarande att dra i en skruv som kräver 15 Nm.

fth: Det stämmer säkert som du säger att AEG maskinen är kraftigare än Boschen. Intressant att olika maskiner kan vara olika kraftiga i praktiken trots likvärdigt specificerat vridmoment. Men det är ju inte första gången det är så med teknikprylar! För egen del så kommer jag nog inte dra många (om ens någon!) 190 mm WT-T skruv. Baserat på vad ni har skrivit här om GSR 10.8 V-Li-2 så verkar jag kunna klara mig med den i 95% av de fall jag ska ha en skruvdragare till. Då känns det onödigt att skaffa en som väger nästan dubbelt så mycket och kostar betydligt mer för att klara de resterande 5% av fallen. För de resterande 5% får jag väl plocka fram min nätdrivna Bosch GSB 16RE som sagt... ;) Men behovet är som sagt individuellt och om jag om några år får behov av en kraftigare skruvdragare så får jag väl skaffa en till då. Det skadar ju dessutom inte att ha (minst!) två om jag förstått en del på forumet rätt... :D
 
NyfikenVit skrev:
Mikael_L: Jag håller helt med i ditt generella resonemang angående energimängd i batterierna. Vad jag menade var dock att eftersom Mats skrev att när batteriet på GSR 10.8 V-Li inte var fulladdat så hade den inte lika stort vridmoment. Men andra ord så kanske det krävs 15 Nm för att dra i en viss skruv, vilket skruvdragaren fixar när den är fulladdad och har 18 Nm vridmoment. Men när batteriet laddats ur till 70% kanske skruvdragaren bara har 13 Nm vridmoment och då går det inte att dra i skruven även om det finns energi kvar i batteriet. Om man då jämför med GSR 10.8 V-Li-2 så kanske den går från 30 Nm till 22 Nm när batteriet är laddats ut till 70%, och då går det fortfarande att dra i en skruv som kräver 15 Nm.

fth: Det stämmer säkert som du säger att AEG maskinen är kraftigare än Boschen. Intressant att olika maskiner kan vara olika kraftiga i praktiken trots likvärdigt specificerat vridmoment. Men det är ju inte första gången det är så med teknikprylar! För egen del så kommer jag nog inte dra många (om ens någon!) 190 mm WT-T skruv. Baserat på vad ni har skrivit här om GSR 10.8 V-Li-2 så verkar jag kunna klara mig med den i 95% av de fall jag ska ha en skruvdragare till. Då känns det onödigt att skaffa en som väger nästan dubbelt så mycket och kostar betydligt mer för att klara de resterande 5% av fallen. För de resterande 5% får jag väl plocka fram min nätdrivna Bosch GSB 16RE som sagt... ;) Men behovet är som sagt individuellt och om jag om några år får behov av en kraftigare skruvdragare så får jag väl skaffa en till då. Det skadar ju dessutom inte att ha (minst!) två om jag förstått en del på forumet rätt... :D
Du har nog rätt, så länge du inte skall dra för stort räcker den nya, som dessutom är starkare än min. Tänk dock på två batterier.

En kul sak dock: När fth skriver att "nästa bit skall han bara anväda fjutten" så skriver han indirekt samma sak som mig: När han inte tänker sig för är det alltid den stora som man tar.

Så en liten varning: Även aktiemäklare ger många goda råd. De försöker dock sällan bli rika genom att följa de råd de ger. Det är lätt att rekommendera något som räcker för andra, men farligt om man själv nästa gång skulle välja annorlunda själv i den situation man ger råd om. Till exempel fth, om han blev av med alla skruvdragare han hade och bara sulle köpa en (ganska omöjligt tanke), skulle det bli en stor eller en liten? :)

--- Mats ---
 
Jag har själv ett Makitakit lct204 med 10,8V-maskiner, borrskruvdragare och slagskruvdragare och kan inte se annat än att jag nog klarar i princip allt från små små träskruvar till 8mm franskor med den uppsättningen....och skulle det nu nån gång bli för mycket för småmaskinerna så får man väl plocka fram 18V-versionerna av samma verktyg så löser sig nog det, man kan inte ha för många skruvdragare ;-)
 
Hallå igen! Ett förtydligande: när jag skruvade de första 80 m2 så hade jag inte "fjutten", nu när jag har den så har jag inte en tanke på att använda "monstret" till de sista 10... :)

/fth
 
Jag var inne i en butik idag och provade Bosch GSR 10.8 V-LI-2, Bosch GSR 14.4 V-Li (med 1.3 Ah kompaktbatteri) och Bosch GSR 14.4 V-LI (med 2.6 Ah standardbatteri).

Bosch GSR 10.8 V-LI-2 var naturligtvis väldigt lätt (1.1 kg), men jag tyckte greppet på den var lite väl stort (tjockt & brett). Bosch GSR 14.4 V-Li/LI tyckte jag hade skönare grepp och den kändes faktiskt inte mycket tyngre (1.5 kg). Någon som har någon åsikt om greppet på respektive maskin när man arbetar med dem?

Vidare tyckte jag det var konstigt att kompaktbatteriet till Bosch 14.4 V maskinen har en laddningstid på 60 minuter, mot bara 30 minuter för standardbatteriet till samma maskin! Hur kommer det sig egentligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.