Nu börjar min älskade skruvdragare och trotjänare bli seg efter 4 års slit. Batterierna laddar ur ganska snabbt och de nyladdade har inte samma spänst som förr. Nu är fråga: vad gör man i detta läge? Ny maskin eller nya batterier? Några erfarenheter där ute. Det är ju ingen skitapparat direkt:

Bosch blå GSR 12V med dubbla 2Ah NiMH batterier..

inte den dyraste på markanden heller. Skulle tro att en ny kostar runt 2 tusen pix?


vad röstar ni på?
 
Nja är det säkert att det är en bra lösning? ersätta en 12 v maskin med en på 10,8?? Har själv en makita 10,8 dragare och det är inte alls samma drag i den som i en 12v.

På jobbet köper jag aldrig nya batterier utan det är nya maskiner som gäller när dom är utslitna. Batterier är så pass dyra så det blir nästan billigare att köpa en ny maskin som det följer med två batterier i. Och om du köper ny så se till att det blir en med Lithium batterier. Överlägset mycket bättre än NiMh...
 
Här hemma (Kristianstad) har Netto kvar 3st GSR12v (Maskin / laddare / 2batt / låda) som går för 1395:- st.
Piratbatteri går på kring 700:-/st så det kan vara lönt och titta på det med.

Om du är nöjd med dragaren så är piratbatt helrätt.
Jag tycker själv att LiJo maskiner är lite dyra för hobbybruk än, men när batterierna i min gsr12v tar slut landar det en Blå LiJo...förhoppningsvis inte tidigare än om 2-3år :)

mvh
Erik
 
Till min blå skruvdragare har jag köpt nya batterier hos http://www.batteriexperten.com/ för en ganska överkomlig peng jämfört med vad original kostar.

/Lasse
 
froven skrev:
10£ till och 4 batterier istället för 2.
[länk]

//P
Inte samma skruvdragare!
 
Springare skrev:
Inte samma skruvdragare!
Är 2an så mkt bättre att man väljer bort 2 batterier och en extra laddare ?

//P
 
Ska man borra så är det nog skönt med en riktig chuck.
Har dock inte testat 2an IRL mer än klämt på den på div. byggvaruhus. :)
 
FredrikR skrev:
Ska man borra så är det nog skönt med en riktig chuck.
Och högre varvtal 1100 rpm mot 500 rpm...
 
Tack för alla inlägg. Det får bli en ny Bosch GSR 14V tror jag. Batteriena kostar lika myckt tillsammmans som en ny maskin, och enligt bosch beror det på att dom skall bära sig själva ekonomiskt.. eller också vill dom att man skall köpa ny maskin var 3e år..? Vad tror ni :)

En maskin i 3-tusen kr klassen kan nog vara vad jag behöver nu när villan skall renoveras i många år framöver..
 
Skulle köpt en likadan maskin med två nya batterier. Då har du två maskiner och fyra batterier. dvs du kan både förborra och skruva och alltid ha färdigladdade batterier.

Så brukar vi göra på jobbet.
 
Jag har för mig jag har sett nånstans att man kan rekonditionera batterier (NiMH) pga att de får en minneseffekt, vet nån nåt om det?
 
johanzz
Lyckas man få minneseffekt på NIMH så är man riktigt duktig!
Minnes effekt finns ordentligt på gamla NICD batterier men på dagens NIMH är det obefintligt och OM det mot förmodan skulle ske så åtgärdas det snabbt genom att tömma batteriet helt och sedan ladda fullt igen ett par gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.