Hallo!

Finns det någon som har erfarenhet eller synpunkter på skruvautomaten " Hilti SF 4000-A " 18v skruvautomat med 3,0 Ah Nimh batterier?

Skall ha den till att skruva upp invändiga tak- och vägg gipsskivor i ett nybyggt en planshus.
Tycker det verkar smidigt med batteri istället för sladd...

Rekommendationer om andra bra skruvautomater tar jag även tacksamt emot, är på jakt efter en bättre begagnad till ett bra pris :)
 
Batteri är kanon, jag kör en liten Makita BFR 540. Den är bara på 14,4V då det var det systemet jag körde när jag köpte den men skulle jag köpa idag så skulle jag köra på en 18V.
Har du några batterier idag som du kan använda och köpa en lös enhet så kan det vara ett bra alternativ till begagnat.
 
Jag har Makitas BFR 440 14,4V för korta skruv, 25-41mm och en BFR 750 18V som tar 45-75mm skruv. Den lilla är kanon vid skivskruvande och den större skaffade jag när jag byggde 70m2 altan, tidsbesparande med bandad trallskruv och skönt att slippa kablar.
 
Jag har dubbla 14,4v batterier till Makita ( till en skruvdragare ) så det är faktiskt en bra id'e att istället handla en naken skruvautomat som passar till 14,4v systemet!
Vad är det för pris på BFR440 och BFR540 samt vad skiljer dem åt?
 
440 tar mindre skruv, max 41mm medans 540 tar 55.
En naken 540 kostar 1500:- ca i uk.
 
Värt att kolla, vet inte om det finns för närvarande, men när jag skaffade 750'an så beställde jag en 18V skruvdragare och fick 750'an på köpet, tror att paketet var 100 SEK dyrare än bara skruvdragaren från Toolstop. Sen var tanken att sälja vidare skruvdragaren med accar och laddare men av ngn anledning så är den kvar i alla fall, det bär emot att sälja verktyg :confused:
 
Hilti sf 4000 är en gammal modell som du säkert vet. Batterierna brukar vara det som tar stryk med åren, samt att om det sitter det gamla huvudet på den som inte är vidare bra. Det nya heter sms 57 och är mycket bättre.
 
Hallo Matti_75!
Tror du att det kanske är bättre att handla en Hilti SD 5000-A22 med det nya skruvmagasinet SMD57 istället för SF 4000 om priset ej skiljer så mycket ( maskinerna är bättre begagnade )?

Tanken är att jag bara ska ha dem till mitt bygge och sen sälja vidare till bättre behövande!
Funderar även på en naken Makita som jag kan nyttja ihop med mina batterier som jag har till skruvdragaren.
 
Ja Sd5000 med smd57 går som en dröm. Jag har inte kört en bättre automat.
 
  • Gilla
Hammarhaj75
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Ja Sd5000 med smd57 går som en dröm. Jag har inte kört en bättre automat.
Hur ser banden ut till denna maskin? Har just den kombinationen men inga skruv =)
 
Det är samma typ av skruvband som ex. Makita kör med, så dom flesta band passar den.
 
Hammarhaj75 skrev:
Jag har dubbla 14,4v batterier till Makita ( till en skruvdragare ) så det är faktiskt en bra id'e att istället handla en naken skruvautomat som passar till 14,4v systemet!
Vad är det för pris på BFR440 och BFR540 samt vad skiljer dem åt?

Utbudet av nakna 14v maskiner är ju betydligt mindre än på 18v sidan....så jag håller med i det som TeroM sa...att det kanske kan löna sig o kolla på ett combo-kit.....
 
Håll dig ifrån batterimaskinerna!!!

Jag köpte två (som tur va billiga) SF4000-A och alla fyra batterier var helt slut :thumbdown: Satsa på en SF4000-sladd med SMD57 nos istället. Om man bortser från det låga varvet och den höga åldern på maskinen så tycker jag att den klarar att gipsa i hyfsad takt en hel dag till ett lågt inköps pris. Jag har för mig att jag betalade 500:- för en komplett på Blocket i somras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.