Så till slut hände det, på näst sista furubrädan :/

Jag har skruvat hål i en uponor 20mm golvvärmeslang och vill gärna snabbt kunna laga det så vi kan göra klart och sluta sova i köket.

Körde mitt ballongknep (en på vardera ende av slangen) vilket gjorde det lätt att upptäcka. Så fort jag skruvade upp skruven som kändes farligt nära så pös det luft ur slangen. :/ Tog upp brädan igen.

Hade det varit måndag skulle jag ringt uponor. Nu provar jag här istället.

Frågan, vad är det korrekta sättet att laga? Någon specifik sort av klämringskoppling man kan använda, t.ex. vatette? Eller ska jag köra en q&e nipper i plast eller koppar?. Finns det andra lagningsmetoder?

I värsta fall kan jag skruva loss alla brädor och dra en ny slang, för att skruva igen dem på nytt sedan, men det skulle verkligen vara skönt att slippa :/

Tack på förhand!!!
 
R
Går att skarva med en koppling för slangen kapa och monterar finns skarvkopplingar
som kan bräderna in och godkänt skarvar för vattentryck inte godkända men till
värme är det godkänt
Bara provtrycka så du ser att det är tätt efter montaget
 
R rävlyan skrev:
Går att skarva med en koppling för slangen kapa och monterar finns skarvkopplingar
som kan bräderna in och godkänt skarvar för vattentryck inte godkända men till
värme är det godkänt
Bara provtrycka så du ser att det är tätt efter montaget
OK, Tack för svar.

Jag hittade en beskrivning från uponor ang. hur man gör. Där står...

"Som skarvkoppling ska Uponor Kopplingsset, art nr
83301 (2 st) tillsammans med Uponor Dubbelnippel,
art nr 83302 användas för Wirsbo-pePEX Q&E-rör
20x2 mm."

Gissar på att det är det som gäller i så fall, frågan är bara vilka artiklar de syftar på då jag inte lyckas hitta något på dessa artikelnummer!??
 
R
Den sista ser ut att var rörgänga i ena änden på , det ska vara en med kona i båda ändarna
Hittar inte just nu , men jag har använt sådana
 
OK, Så q&e-nippel av koppar är också godkänt!? Ser ju så ut på beskrivningen iaf. expanderverktyg har jag, om än ett billigt kinesiskt sådant som är bökigt, använder ändå gärna den om den är godkänd och kan förväntas hålla.
 
R
Den du länkade till nr 1 är dom jag använt , kapade slangen 90 grader fasade av lite ini och
yttersida , på med mutter och klämring , knackade in kondelen i till botten på slangen satte
ihop och drog till , mycket enklare än att pressa
 
R rävlyan skrev:
Den du länkade till nr 1 är dom jag använt , kapade slangen 90 grader fasade av lite ini och
yttersida , på med mutter och klämring , knackade in kondelen i till botten på slangen satte
ihop och drog till , mycket enklare än att pressa
Beställde en sådan q&e-variant som Nils-Orvar länkade till då det specifikt står att den är till för lagningar i comfort pipe. Vet inte själv vad som är säkrast långsiktigt, men det får bli en sådan helt enkelt.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Nils-Orvar och 1 till
  • Laddar…
Följdfråga, finns det något sätt att göra en sådan q&e koppling än säkrare, t.ex värmepistol efter att den dragit sig samman och därmed smälta fast det, eller ett tjockare rör utanpå som man fyller med smätlm eller smälter ihop med kopplingen innanför? Eller något helt annat!!!???

Tänker just för att det kommer ligga dolt och blir svårt att upptäcka läckage innan allt redan runnit ut.
 
R
Svar nej , mina är täta efter 5 år och dolda bakom en vägg
Det som är viktigast är att provtrycka något dygn med ca 4 - 5 bar , dom säger visserligen
upp till 6 bar men är lite överkurs , drifttryck är max 1,5 bar för värmeanläggningar i villa
 
Läs Uponors provtryckningsbeskrivning. Jag har visserligen inte läst nuvarande utgåva. Men när jag gjorde det för ett antal år sedan, så skulle man först köra upp trycket en del. Och se att det sedan sjunker efter ett tag. Det beror på att röret sväller av trycket. Sedan skulle man släppa ut en del av trycket, och se att det efter ett tag ökat igen, när röret krymper av det lägre trycket.

OM du har en läcka så kan det vara svårt att se som en tryckminskning, eftersom det är normalt att trycket sjunker. Men du kommer inte att få tryckökningen efter sänkningen, eftersom den lilla volym det då handlar om läcker ut istället för att öka trycket.
 
OK, tack för tipsen!

Funderar annars på om jag göra någon slags variant med skyddsrör som läggs så att eventuellt läckage leds ned genom källartaket.
 
Fick du ordning på skarven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.