Jag har en del gamla plåtdosor som inte har hål för skruvar och inte verkar vara i samma dimension som dagens dosor. Det gör att doslocken med "snäppfäste" antingen sitter jättedåligt i dosorna, eller också fastnar så hårt att de går sönder när man ska ta bort den.

Finns det något sätt att använda skruvade doslock i mina dosor?
 
Redigerat:
Du kan prova med DOSCLIPS
 
En annan idé är att skruva doslocket i väggen. Vissa gamla plåtdosor är så små att det funkar.
Annars köp ett lock för kopplingsdosa och skruva i väggen.
 
Mikael_L
R_Strandberg skrev:
En annan idé är att skruva doslocket i väggen. Vissa gamla plåtdosor är så små att det funkar.
Annars köp ett lock för kopplingsdosa och skruva i väggen.
Se bara upp så du inte borrar/skruvar i elröret.
Men det är ju lätt att se inne i dosan åt vilka håll det inte går rör och välja rätt.
 
Det är putsade väggar, så skruva i väggen är tyvärr inte ett alternativ.
 
Mikael_L
ZipLock skrev:
Det är putsade väggar, så skruva i väggen är tyvärr inte ett alternativ.
Jag förstår inte problemet ...

Det är väl bara att skruva.
...ev borra - plugga - skruva ...

Men om dosan inte är en ganska liten en så kan det däremot bli svårt.
 
Mikael_L
Sen ser jag inte heller riktigt problemet med att ett täcklock sitter så bra att det går sönder när man ska bort med det.
Det är väl bara att se till att vara klar innan man sätter på det, sen spelar det ju ingen roll om det går sönder 10till30 år senare när näste man ska in där. Då är ju ändå locket gulnat och skört.

Och sen kan det också vara idé att prova olika lock. Alltid något lock brukar fungera.
TED-locken med denna sorts fjäder på baksidan har räddat mig många gånger när det varit svåra dosor.
779787-4-image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klipp av fjädrarna på doslocket och sätt lite silikon på baksidan av locket om inget tidigare passat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.