Hej,
Skruvade bort ett stödhandtag som satt fast i badrummet när jag köpte lägenheten, nu finns där 6 borrhål mitt i duschutrymmet (vattnet rinner från väggen rakt över hålen).

Tryckte igenom alla pluggar som satt, alltså är hålen igenom allting.
Jag har sprutat in våtrumsilikon, sedan smetat ut överflödet runt hålen så det täcker allting och lite till.. Smetade även längs med skarven då 2 hål sitter i skarven mellan plattorna..

Känns lite sådär..finns det något man kan köpa som tätar bättre?
Något som man kan trycka igenom och veckas upp så det blir en liten "vägg" innan man sprutar silikon?

Hur mycket silikon jag än sprutar så rinner det ju bara ut genom hålet på andra sidan.....

Det verkar enbart vara väääldigt tunn gipsvägg.

Försökt hitta på forumet efter tips men nästan alla trådar handlar om massivt material bakom ("fyll hålrummet totalt med silikon" m.m), dåligt med trådar som jag kan hitta med enbart gips..
 
Redigerat:
Finns inget bra sätt att täta detta och det är just därför man inte får göra infästningar i våtzon 1 endast genom gipsskiva. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Finns inget bra sätt att täta detta och det är just därför man inte får göra infästningar i våtzon 1 endast genom gipsskiva. ;)
Visst, hade jag kunnat åka tillbaka genom tiden så hade jag stoppat den äldre damen som bodde här för 5 år sedan att skippa handtaget, nu går det dock inte tyvärr..

Vad är the bästa sättet att gå tillväga, borra ut hålet för att få bort all silikon, sedan plugga och sätta skruv?
Skulle det täta bättre än enbart silikon?


Borde finnas någonting man kan veckla ut bakom väggen för att skapa en barriär av silikon, typ liknande som bilden jag gjorde lite snabbt..
Tryck ihop, stoppa igenom hålet
Den vecklas ut bakom väggen
Du sprutar in silikon och drar mot dig för att smeta ut silikonen ordentligt bakom väggen.

Känns som att det skulle täta lite mer ordentligt.. finns det inget liknande?
 
  • Skiss som visar koncept för att täta ett hål i vägg bakifrån med en utvecklande mekanism och silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J J. Larsson skrev:
Visst, hade jag kunnat åka tillbaka genom tiden så hade jag stoppat den äldre damen som bodde här för 5 år sedan att skippa handtaget, nu går det dock inte tyvärr..

Vad är the bästa sättet att gå tillväga, borra ut hålet för att få bort all silikon, sedan plugga och sätta skruv?
Skulle det täta bättre än enbart silikon?


Borde finnas någonting man kan veckla ut bakom väggen för att skapa en barriär av silikon, typ liknande som bilden jag gjorde lite snabbt..
Tryck ihop, stoppa igenom hålet
Den vecklas ut bakom väggen
Du sprutar in silikon och drar mot dig för att smeta ut silikonen ordentligt bakom väggen.

Känns som att det skulle täta lite mer ordentligt.. finns det inget liknande?
Bra tanke och jag har aldrig provat men det kanske skulle gå med typ sådana här... hehe

https://www.partykungen.se/partypic...MItaPz-PTI6AIVVKWaCh2hvwPjEAQYBCABEgIjkfD_BwE
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Tanken med din lösning är god men problemet är lite mer komplicerat än din illustration antyder. Nu vet jag ju inte vad som finns bakom ditt kakel (spelar eg ingen roll) men säg att det är en gipsskiva med ett tätskikt mellan gipset och kakelfixet/kaklet.

En 100%-ig lösning måste då stoppa fukt, som (alltid) finns bakom kaklet, från att tränga in bakom tätskiktet, via skruv-/plugghålet i tätskiktet. Hålet i kakelplattan/fogen spelar egentligen ingen roll. Fukt tar sig normalt alltid in bakom plattorna, även utan skruvhål, då varken fog eller kakelplatta är 100% fukttät. Din ”paraplylösning” gör därför i praktiken ingen skillnad då den silikon som hamnar i själva paraplyet är på ”fel sida” av tätskiktet.

I praktiken löser man det genom att bara göra rent i hålet och trycka in silikon. Det räcker normalt men är givetvis ingen garanti mot fuktinträngning. Vill du ha en 100% lösning får du tyvärr, försiktigt, ta bort aktuella kakelplattor och fix, laga hålet i tätskiktet med nytt tätskikt och sätta nya plattor. Lite beroende på tätskiktstillverkare är detta tom godkänt tex ur försäkringssynpunkt. Det gäller i förstahand tätskikt av ”duk” men kan funka även med rollat tätskikt som jag gissar att du har då det är ett äldre bakrum.

J J. Larsson skrev:
Visst, hade jag kunnat åka tillbaka genom tiden så hade jag stoppat den äldre damen som bodde här för 5 år sedan att skippa handtaget, nu går det dock inte tyvärr..

Vad är the bästa sättet att gå tillväga, borra ut hålet för att få bort all silikon, sedan plugga och sätta skruv?
Skulle det täta bättre än enbart silikon?


Borde finnas någonting man kan veckla ut bakom väggen för att skapa en barriär av silikon, typ liknande som bilden jag gjorde lite snabbt..
Tryck ihop, stoppa igenom hålet
Den vecklas ut bakom väggen
Du sprutar in silikon och drar mot dig för att smeta ut silikonen ordentligt bakom väggen.

Känns som att det skulle täta lite mer ordentligt.. finns det inget liknande?
 
Jag köper ditt tänk Thomas men samtidigt är det ju lättare och få silikonet att bli kvar i hålet och inte bara ramla in i väggen om man gör enligt TS idé så det kan nog vara en lösning men visst bör man hellre göra vid ordentligt om det finns möjlighet.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Såna här har jag använt för att få en bättre yta över skruvhålet. Fyllhålet med fogmassa och tryck sen fast en sån här. Skulle köra fogmassa i stället för silikon då jag tror att det är lättare att få stopp i hålet.

[länk]
Problemet är ju att silikonet rinner in i väggen och inte stannar kvar i hålet och tätar.
Vatten "rinner" ju bakom kakel i fixet vilket gör att dessa inte skyddar speciellt bra heller tyvärr.
Man vill ju försöka få så tätt det går inne i hålet där fuktskyddet ligger an mot gipsskivan så inte fukt tar sig in mellan gips och fuktskydd.
 
A
Spreja in lite primer i hålet så fäster siliconet bättre sen,svårt att få silicon att fästa mot gipsdammet:)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
Det har du alldeles rätt i. Att täta med silikon är i vilket fall en MacGywer-lösning som aldrig blir 100%-ig.

Ett drinkparaply från fredagsdrinken borde kanske funka. In med paraplyet i hålet. Dra ut så paraplyet fäller ut sig. Hålli pinnen och fyll med silikon. Dra sedan bort pinnen. Avsluta med att svepa drinken. Är drinken bara tillräckligt stor bryr man sig nog inte om att det kanske inte blir riktigt tätt. PROBLEM SOLVED

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag köper ditt tänk Thomas men samtidigt är det ju lättare och få silikonet att bli kvar i hålet och inte bara ramla in i väggen om man gör enligt TS idé så det kan nog vara en lösning men visst bör man hellre göra vid ordentligt om det finns möjlighet.
 
  • Haha
  • Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Den dagen TS badrum blir renoverat av någon annan än TS kommer det garanterat upp bilder här om ”någon idiot som tätat med silicon och drinkparaply” :crysmile:.
 
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Varför inte spruta in lite PU-skum?
Det kan väl svälla och täta i både i gipsskivan, tätskiktet och hålet i kaklet, för det rinner inte undan utan ligger kvar och expanderar.
Och sedan bara en tejpbit utanpå kakelplattan.
 
Körde in rejält med silikon, in med plugg, rejält med silikon in i pluggen, sedan rejält med silikon på skruven som åkte in.. skruvade ganska mycket så pluggen fick chans att dra ihop sig.

Nu vet jag inte hur tätskiktet ser ut (i detta fall eller rent allmänt..) men det måste väl ligga mellan kakel och gipsskivan, för att skydda gipsen?
dvs kakel > tätskikt > gips?

Tänkte nämligen (eller snarare: hoppades) att pluggen drar ihop sig mellan gips/tätskiftet och isåfall tätar på det viset..

Nåväl, om ingen annan lösning presenteras i tråden kör jag på det och hoppas att det håller sig i längden, ett gammalt badrum så blir det att jag måste renovera det så gör det inte alltför mycket, även om jag såklart vill undvika det om möjligt


KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte spruta in lite PU-skum?
Det kan väl svälla och täta i både i gipsskivan, tätskiktet och hålet i kaklet, för det rinner inte undan utan ligger kvar och expanderar.
Och sedan bara en tejpbit utanpå kakelplattan.
Låter väl inte helt vattentätt kanske..?
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Måste bara fråga varför du behövde ta bort handtaget? Ett sådant kan väl alla ha nytta av. Jag har hört talas om två personer som dött efter att ha halkat i duschen och slagit i huvudet. Den ena var en kvinna på ca 55 år och den andra en man i 25-årsåldern.
 
M MargaretaB skrev:
Måste bara fråga varför du behövde ta bort handtaget? Ett sådant kan väl alla ha nytta av. Jag har hört talas om två personer som dött efter att ha halkat i duschen och slagit i huvudet. Den ena var en kvinna på ca 55 år och den andra en man i 25-årsåldern.
Vad har man för nytta av handtaget när man har halkat och dött?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.