Hej,
Har reglat väggen, haft plywood (12mm) och gipsskiva (13mm) på.

Men vad för sorts skruvar ska man använda sig utav, för att hänga köksstommen på väggen ???

Det är ett ikea kök, och stommarna har förborrade hål i det tunna baksida till att hänga upp, men hålen är ganska stora (2-3cm diam.), men så får man också sån där sorts bricka som ska vara till skruvarna.

Tacksam för all svar
 
Brickan/vinkeljärnet ska användas. Du kan ha lite grövre skruv (större huvud) eller s.k. monteringsskruv med platt skalle. Inte så bra på dimensioner men skruvar längre än 40-50 lär inte behövas annat än du prickar reglarna nånstans. Har dock inte upplevt nåt problem med egna Ikeaskåp (gips + spån)

Kjell G
 
  • Gilla
w1zard
  • Laddar…
Vet inte om jag kommer pricka reglarna.

Skulle ju räcka med att ha plywood och gips på, så skulle det hålla utan att behöva pricka rätt i reglarna, fick jag hjälp med, stämmer det ??
 
Kör du expander avsedd för dubbelgips så lär det sitta som berget men det borde finnas lämplig skruv också
 
Finns det inga andra skruvar som skulle hålla upp köket ??
Gillar inte expander, då jag inte är så bra med de :(

Det är bara 1 gipsskiva på plywooden.
 
mats_o menade nog använda dubbelgipsexpandern för ditt plyfa+gips som blir nästan samma tjocklek som dubbelgips.
 
Skulle ni kunna länka en bild eller nämna sorten på skruven som brukar användas på köksstommar, för att hänga på väggen ??

Tacksam för all svar
 
Beijerbygg har stängt på söndagar, blir clasohlson istället idag.

En sån här alltså:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149770543

Vilken storlek behövs, 4,2x32 eller 4,2x45 ??
Plywood + Gipsskiva = 2,5cm.

Regeln kanske inte träffas, det finns ca 1,5-2cm mellanrum från plywood och själva väggen.
 
Jepps ser bra ut.
Jag skulle nog gått på 4,2x45mm då, om väggen blir 25mm, sen kommer det ~3mm masonit, sen vinkelbeslaget sedan brickan.
Med 32mm skruvarna blir det svårt att få dom att dra riktigt och samtidigt ha dom lite utskruvade så brickan kan hängas på plats innan skruven dras åt.
 
Så 2st sånna montageskruvar ska kunna hålla upp ett köksstomme på ca 2kg + all innehåll som glas och tallrikar, genom masonitskivan ??
Och ingen plugg behövs ??
 
Redigerat:
Nej, det är inte masoniten som håller skåpet.
Läs i bruksanvisningen så ser du. :)
Det är ju 2st hål i masoniten, och där dom hålen är (upptill) så sitter det vinkeljärn som är skruvade i gavlarna.
Du måttar ut var skåpet ska sitta, på några milimeter när, drar i en skruv mitt i, sen kan du justera i höjd och sidled med hjälp av brickan som du trär över skruvskallen.
 
OK, tack så himla mycket för all hjälp jag fått.
Ville vara så säker som möjligt innan jag gör nåt dumt :D
 
Iom att hålen i bakstycket och i vinkelbeslagen är ca 2cm stora så får man lite justermån. :)
 
Var precis så jag menade dvs att gips plus osb i tjocklek är ungefär samma som dubbelgips och därmed expander för dubbelgips :)

Att montera dem med bara skruvmejsel är ett otyg. med en expandertång är det rena drömmen så ska man sätta expander så skaffa en sån alltså :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.