Hallå
Hur mycket trä behöver man ha att skruva väggskåp i?
Har idag reglar på okänt avstånd,råspont,nån tunn board och ~9mm gips. Känns som man behöver dra skåpen i reglarna för att sova gott om nätterna med den uppsättningen, eller?
Om jag istället för board+gips satte osb+gips, skulle jag då kunna skruva upp skåpen i spont+osb+gips och vara säker på att det sitter bra eller måste jag likväl luska ut var reglarna sitter?
Eller någon annan vinnande setup?
 
Är väggen klädd med råspont bakom gipsen så borde ju detta räcka länge kan jag tycka.
Provdra någon skruv på ett par ställe och känn hur de drar...

Jag har hängt en del kök på den typen av underlag och än så länge har inte kunderna hört av sig om att det trillat ner. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Är väggen klädd med råspont bakom gipsen så borde ju detta räcka länge kan jag tycka.
Provdra någon skruv på ett par ställe och känn hur de drar...

Jag har hängt en del kök på den typen av underlag och än så länge har inte kunderna hört av sig om att det trillat ner. ;)
Ja det kanske räcker. Blir bra många kilo i ett skåp men riktningen är lyckligtvis längs med väggen.
Jag börjar nog så, så får vi se efterhand.
 
Mina skåp sitter på 11mm OSB+12mm gips med 5x50 mm skruv. Sitter fortfarande uppe efter 8 år.
 
Hej. Precis denna fråga funderat jag oxå på.
Har ett gammalt befintligt kök i mitt hus från -73.
Hur tar jag reda på vad det är för vägg som det sitter på?

Någon vänlig själ med tips till en glad amatör ?! ;)
 
Från -73... Hhmm... troligtvis bara en vanlig gipsvägg på regelstomme cc600 om inte du bor i ett stenhus.

Har du gips på väggen så knacka på den och låter det ihåligt är det troligtvis som jag beskrev det.

Annars kan man ju alltid såga upp ett hål i gipsen med en fogsvans eller multimaster när man rivit bort det gamla köket och på så vis få reda på hur det ser ut...
Är det bara gips så rekommenderar jag att man med samma tillvägagångssätt öppnar upp gipsen där de nya skåpens fästpunkter ska hamna och så fäller man in kortlingar där så man har ordentligt att skruva i.
Sen e det bara att fälla tillbaka den gamla gipsen igen.
 
Tackar för tips.
Kan det ha någon betydelse att det är en yttervägg som det sitter på, iaf ena sidan av vinkeln...
 
Då är där ju troligtvis ångspärr (plast) och självklart isolering i den väggen så då får man ju vara försiktigare när man sågar genom gipsen så man inte förstör det för mycket...

Ska de nya skåpen hängas på samma höjd så kan det vara kortlat redan vid byggnationen om du har tur.
Allt beror ju lite på vad du ska ha för höjd på nya skåpen då.
 
Okej. Det är inte samma mått på de nya skåpen... så använda det som de befintliga sitter i är inget alt som jag ser det.

Blir nog helt enkelt tvungen att försöka öppna upp och kika hur det ser ut...
 
Har inte sågat upp gipsen än, men knackat och kikat lite vid elinstallationerna.
Är rätt säker på att det bara är en gipsskiva. Tycker mig ana att det ser ut som att plasten (som jag antar är ångspärren) sitter direkt innanför gipsen. Känns som att den kommer ta endel stryk (gå sönder rätt mycket)

Hur sågar jag enklast upp gipsen, har en sticksåg men bladen på den är ju rätt långa och skulle kapa rätt mycket... ska man lägga någon kloss mellan sågen och väggen så bara c:a 12mm av bladet sågar eller hur ska jag göra det utan att förstöra hela väggen??

Hade inte räknat med detta inför köksrenoveringen...
 
Jag hade gjort som så här...
1. Tagit bort hela gipsskivorna.
2. Monterat OSB
3. Monterat ny gips.
4. Satt förhöjningsringar till eventuella eldosor.

Alternativt detta som steg 2.
1. Öppnat upp diffspärren
2 Satt kortlingar, tejpat över ny överlappande diffspärr.

/Kent
 
Kan bara instämma med snickarboden... Om det går att bygga på med osb med tanke på måtten...
 
Hur sitter dom nuvarande skåpen, där har du reglar och kortklingar där kan du skruva en OSB
 
Vet inte hur nuvarande skåp sitter, eftersom jag inte börjat riva än.
Planen är nog att börja riva nästa vecka, då det sitter lite kakel som också ska bort är det väl risk att gipsen där inte kommer vara så fin efteråt. Så OSB plus ny gips kanske är bästa alternativet... Funkar iaf på den vägg som är yttervägg med måtten, andra kan bli tajt... så där får man kanske försöka sig på att sätta dit en regel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.