Jag har haft otroligt mycket hjälp av alla er på Byggahus och alltid hittat inlägg som beskrivit det som jag behövt hjälp med, men nu hittar jag inte, så då får jag väl för första gången skriva. :confused:

Jag har tagit ner ett trapetstak av plast som var trasigt på flera ställen, undertecknad skyldig till de flesta skador då jag måste ta mig över taket för att nå en lucka till vinden. Nu har jag skaffat ett nytt tak och vill förstås inte att det ska spricka av min tyngd (100kg) när jag montera upp det. Har kollat videor på hur man sätter upp taket, men det visas aldrig någon människa som tar sig fram på taket, en skruvdragare dansar fram helt på egen bevåg och skruvar i skruvarna. Jag har en väldigt fin skruvdragare, men den hoppar inte omkring själv och skruvar.

Så hur gör man, lägger man en skiva på som fördelar trycket, eller? Hur gör ni???
 
Man hyr en sådan där drönare som gör jobbet��.

Nej alvarligt talat så använder jag lite bredare plank eller skivor som vilar på den del av raket som har stöd uner sig.
 
En aluminiumstege som man lägger ut på taket fördelar vikten bra. Så brukar jag göra när jag ska upp på mitt tak av kanalplast.
 
Skruva taket från sidan. Lägg ut en takskiva skruva, upp med nästa skruva. Så behöver du aldrig gå på taket.
 
Hm.. 110 cm skivor, då måste man ha en lång överkropp! :)
Nu är alla reglar nymålade, ruttna delar bytta, så nu ska de nya takskivorna upp.
Tack för alla svar, detta forumet är guld!
 
Lägg ut en stege och pricka rätt med fötterna på stegen. Brukar tvätta taket på "farmors" hus på sommaren stående på stegen. Det taket har legat där så länge jag minns, vlket är +50år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.